4 توصیه برای درمان مجرای شریانی باز قلب

amin
محدودیت مایع و تجویز دیورتیک تجویز خون برای رساندن هماتوکرمیت به 45_40% تجویز مهارکننده های پروستاگلاندین ها _ این داروها اغلب تا 4_3 هفته اول تولد و اکثرا در نارس ها موثرند و تا 2 بار مجاز به تکرار اّنها هستیم و ...

تعریف بیماری

 PDA یا مجرای شریانی باز، یک مشکل قلبی است که در بعضی نوزادان بعد از تولدشان تظاهر می کند.در PDA جریان خون غیر طبیعی بین دو شریان مهم که به قلب متصلند (آئورت وپولمونری) رخ می دهد. قبل از تولد این شریان ها توسط مجرای شریانی متصل می شوند. این رگ بخش حیاتی از چرخه ی جریان خون جنین است.طی دقایقی یا چند روز بعد از تولد مجرای شریانی بسته می شود.این تغییر در نوزادان طبیعی است.در بعضی نوزادان مجرای شریانی باز می ماند.این باز ماندن اجازه می دهد که خون غنی از اکسیژن آئورت با خون کم اکسیژن شریان پولمونری مخلوط شوند که می تواند قلب را خسته کند وفشار خون شریان های ریه را افزایش دهد.

 

درمان بیماری

_ محدودیت مایع و تجویز دیورتیک

2_ تجویز خون برای رساندن هماتوکرمیت به 45_40%

3_ تجویز مهارکننده های پروستاگلاندین ها _ این داروها اغلب تا 4_3 هفته اول تولد و اکثرا در نارس ها موثرند و تا 2 بار مجاز به تکرار اّنها هستیم :

الف _ ایندومتاسین وریدی به مقدار 1/0 _ 2/0 میلی گرم به ازای هر کیلو وزن بیمار بصورت هر 24 _ 12 ساعت تا 3 دوز _ این درمان در 85% موارد موثر است هر چند احتمال باز شدن مجددPDA  وجود دارد .

 ب _ ایبوپروفن 2/0 میلی گرم به ازای هر کیلو , هر 12 ساعت تا 3 دوز ( بروفن اثرش با ایندومتاسین مساوی است علاوه بر اینکه باعث کاهش جریان خون مغزی نمی شود .)

ج _ اّسپرین داخل وریدی نیز توصیه شده که البته اثر کمتری از ایندومتاسین دارد .

4_ جراحی _ در بیمارانی که مشکل همودینامیک پیدا کرده و به درمان دارویی جواب نداده اند یا درمان دارویی در اّنها کنتراندیکه است باید اقدام به جراحی کرد که ریسک مورتالیتی اّن کمتر از 1% است , در مجموع برای ممانعت از افزایش فشار خون ریوی بهتر است جراحیPDA  قبل از یکسالگی انجام شود .

علل و عوامل خطرساز بیماری مجرای شریانی باز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ