همه‌چیز در مورد کمردرد از زبان دکتر کامران احمدی

zahra
دکتر کامران احمدی: « کمردرد بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین علت مراجعه به پزشکان می‌باشد. اکثر مبتلایان به کمردرد در طی 4 هفته حتی بدون درمان بهبود پیدا می‌کنند و بیش از 50% از آنها دوباره عود می‌کنند. علت 80% از موارد کمردرد، نامشخص باقی می‌ماند.»

دکتر کامران احمدی شیوع کمردرد را اینگونه تشریح نمود: کمردرد بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین علت مراجعه به پزشکان می‌باشد. اکثر مبتلایان به کمردرد در طی 4 هفته حتی بدون درمان بهبود پیدا می‌کنند و بیش از 50% از آنها دوباره عود می‌کنند. علت 80% از موارد کمردرد، نامشخص باقی می‌ماند.
بیماری دیسک بین مهره‏‌های کمری به زبان دکتر کامران احمدی: در برخی از موارد علت کمردرد، فتق دیسک بین مهره‏‌های کمری است. اکثر فتق‏های دیسک کمری بین مهره‌‏های L3-L4 و L4-L5  است. درد کمر و پشت ران در این بیماران با استراحت برطرف می‌‏شود. خم شدن ناگهانی آن را تشدید می‌‏کند و در بیشتر موارد درد اندام تحتانی از کمر منشأ می‏‌گیرد. پزشک پس از معاینه این بیماران در صورت شک به بیماری فتق دیسک بین مهره‏‌های کمری، برای تأیید تشخیص، دستور انجام MRI می‌‏دهد؛ چرا که بهترین روش تشخیص فتق دیسک بین مهره‌‏های کمری، MRI است.
درمان کمردردهای غیراختصاصی با علت نامشخص به گفته دکتر کامران احمدی: اقدامات درمانی در این نوع کمردردها که شایع‌ترین نوع هستند به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود:
1 ـ باید به بیمار اطمینان داد که مشکل مهمی ندارد و با گذشت زمان (چه با درمان و چه بی‌درمان) کمردردش خوب می‌شود؛ لذا مهمترین استراتژی درمان این بیماران “صبر” است.
2 ـ باید مشکلات روحی بیمار از جمله افسردگی را درمان نمائیم.
3 ـ در 6 هفته اول احتیاجی به انجام رادیوگرافی و MRI در این بیماران نیست.
4 ـ اولین قدم در درمان این بیماران، استراحت است. اما نکته مهم این است که استراحت نباید بیشتر از 48 ساعت باشد و همچنین استراحت نباید به صورت مطلق باشد.
5 ـ درمان دارویی: استامینوفن و دیکلوفناک داروهای خط اول درمان دارویی هستند. ترکیب دیکلوفناک و یک شل‌کننده عضلانی بهترین ترکیب دارویی برای کمردردهای غیراختصاصی هستند.
توجه: ترکیب دیکلوفناک، استامینوفن، متاکارابامول (شل‌کننده عضلانی) و ژل رزماری یک ترکیب مناسب دارویی برای این بیماران است که باید به دلیل احتمال اختلالات گوارشی ناشی از دیکلوفناک، بیمار امپرازول هم مصرف نماید.
نکته: اگر کمردرد مزمن باشد یا بیمار دچار افسردگی باشد می‌توان از داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای (آمی‌تریپتیلین، نوروتریپتیلین، ایمی‌پرامین) و یا گاباپنتین استفاده کرد.
توجه: بعد از رفع درد به بیمار توصیه به انجام ورزش‌های ویلیامز (ورزش نوع فلکسیون) می‌نماییم.


هشدار در مورد علائم خطر در کمردرد (Red flag) توسط دکتر کامران احمدی
علائم خطر یا پرچم قرمز (Red  flag) در همراهی با کمردرد بسیار حائز اهمیت است، این موارد عبارتند از:

1-  سن کمتر از 15 سال و بالاتر از 70 سال: در افراد بالای 70 سال در صورت ایجاد کمردرد، ممکن است یک پاتولوژی مهم علت آن باشد، لذا ارزیابی و بررسی دقیق اندیکاسیون دارد. در کودکان کمتر از 10 سال نیز کمردرد بسیار مهم است چرا که معمولا عامل آن یا عفونت یا تومور است.
2-  سابقه ضربه: به ویژه در افراد سالخورده ضربه ممکن است موجب شکستگی مهره‌ها شود.
3-  تب، تعریق و کاهش وزن :  اگر در همراهی با کمردرد، تب، تعریق و کاهش وزن وجود داشته باشد.
4- کمردردی که بیمار را از خواب بیدار می‌کند یا در هنگام صبح موجب درد و خشکی می‌شود.

5- مصرف درازمدت کورتون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
عرفان

عرفان

1396-12-06 - 17:34 پاسخ

باسلام ایا مصرف دراز مدت پنج ساله دگزامتازون موجب کمردرد میشود؟؟؟مکانسیم به وجود امدن کمردرد توسط کورتون چگونه است؟؟؟

admin

admin

1396-12-06 - 17:34

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

مصرف بلند مدت کورتون ها مثل دگزامتازون که عوارض آن پوکی استخوان است،باعث کمر درد می شود.

دکتر تقدیریان فسایی