آیا فلوکستین بخوریم، عقیم می شویم ؟

nazari
گفته می‌شود که مصرف فلوکستین ممکن است سبب افزایش افکار و میل به خودکشی شود.

 دکتر رنجبر درباره صحت و سقم این مطلب و چرایی آن توضیح می‌دهد: «حقیقت این است که مصرف داروی فلوکستین ممکن است در آغاز روند بهبودی، افکار و میل به خودکشی ایجاد کند. به همین دلیل از طرف سازمان دارو و غذای آمریکا در بروشور داخل دارو این موضوع را به صورت هشدار مطرح کرده‌اند، پزشک هم در هنگام تجویز، این هشدار را به خانواده‌ها می‌دهد. البته این موضوع در مورد افزایش افکار مربوط به خودکشی است نه اقدام به آن؛ به این صورت که فرد ممکن است به خودکشی فکر کند اما هرگز فکر خود را عملی نکند. درخصوص علت این امر باید گفت که این موضوع چندان به مکانیسم‌های فیزیولوژیکی مرتبط نیست.

بهبود عملکرد یا کاهش میل جنسی؟ تناقضی دوسویه

فاطمه رنجبر می‌گوید: «ممکن است افراد تاثیراتی از فلوکستین را مطالعه کنند که نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی‌که ممکن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد. این است که حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز شود. پزشک با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مصرف دارو و شرایط بیمار، می‌تواند بهترین دارو و دوز مصرف را تجویز کند. فلوکستین برای درمان مشکلات جنسی تجویز نمی‌شود بلکه برای درمان افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این است که تاخیر در ارگاسم یا درمان انزال زودرس ممکن است به عنوان مسائل جانبی به وجود آید. یکی از عوارض فلوکستین ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می‌کند. در مواردی هم عکس قضیه اتفاق می‌افتد. به این صورت که فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می‌یابد. در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است. اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی کاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض فلوکستین شناخته می‌شود.

بیشتر عوارض در ابتدای درمان رخ می‌دهد و با تغییر دوز مصرف یا ادامه درمان، عوارض رفع یا بدن نسبت به دارو عادت می‌کند. اما عوارض جنسی ممکن است تا پایان درمان باقی مانده و از بین نرود. در این صورت بررسی شده و ممکن است داروی دیگری اضافه شود تا مشکل حل شود.»

 منبع : سیب سبز

مطالب مرتبط :

کارشناسان در مورد مضرات فلوکستین چه می‌گویند؟

آیا فلوکستین سبب سندروم سروتونین می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ