کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت چهارم )

این روزها بی‌خوابی یکی از مشکلات عمده در جوامع انسانی است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روحی اثرات مخربی برای افراد در پی داشته باشد. در ادامه به بررسی سرانجام ناخوشایندی خواهیم پرداخت که در صورت مداومت در بی‌خوابی به سراغ افراد خواهد آمد.

16. درد

افرادی که از مشکلاتی نظیر دردهای مزمن رنج می‌برند، معمولا نمی‌توانند به میزان کافی بخوابند، چراکه درد نقطه‌ای از بدن در زمان خواب وی را بیدار می‌کند. اخیرا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بی‌خوابی می‌تواند باعث افزایش درد در افراد شود. تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت بیدار ماندن، مقاومت فرد در برابر دردهای ایجاد شده کمتر شده و در نتیجه فرد مورد نظر کمتر از پیش قادر است تا محرک‌های درد را تحمل کند.

17. دیابت

بیدار ماندن در ساعاتی که بدن براساس ساز و کارش برای خوابیدن و کاهش متابولیسم آماده می‌شود، در صورت استمرار می‌تواند منجر به ایجاد مقاومت در برابر انسولین و در نتیجه مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دوم شود. براساس تحقیقات انجام شده روی نوجوانان، مشخص شده که تغییرات برای بالا بردن میزان خواب افراد خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که با وجود رعایت رژیم غذایی، در صورت مداومت در کم‌خوابی خطر ابتلا به بیماری دیابت افزایش پیدا می‌کند.

18. به هم ریختگی

در صورتی که دقت کرده باشید، افرادی که دچار بی خوابی هستند، در شرایط آرمانی خود به سر نمی‌برند. تحقیقات صورت گرفته حاکی از این موضوع است، جراحانی که کمتر از سایرین می‌خوابند، 20 تا 32 درصد بیشتر دچار اشتباه می‌شوند. همچنین ورزشکارانی که عملکرد آن‌ها رابطه‌ی مستقیمی با تمرکز دارند، در صورت بی‌خوابی نمی‌توانند نتیجه‌ی لازم را دریافت کنند.

19. سرطان

محققان هنور در ابتدای راه تحقیقات برای یافتن رابطه بین کم خوابی و سرطان هستند. با توجه به اینکه بی‌خوابی منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شده و بدن را برابر ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که شانس ابتلا به انوع سرطان‌ها نیز با استمرار بی خوابی افزایش یابد. تحقیقات اولیه دانشمندان نیز با تایید این موضوع، خطر ابتلا به سرطان‌هایی نظیر پستان و سرطان روده‌ی بزرگ را در افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، بالا عنوان کرده‌اند.

20. مشکلات حافظه

اختلال خواب در افراد سالخورده می‌تواند ساختار حافظه بلند مدت را در این افراد تغییر دهد. همچنین مشکلاتی نیز در حافظه‌ی مرتبط با خواب در جوانان رویت شده که دچار کمبود خواب هستند. تحقیقات صورت گرفته در سال 1924 نشان از این دارد، افرادی که بیشتر می‌خوابند، دچار فراموشی کمتری شده و حافظه‌ی آن‌ها بهتر عمل می‌کند. کم خوابی نشانه‌های آلزایمر را در افراد تقویت می‌کند.

21. اختلالات ژنتیکی

براساس تحقیق جامعی که در سال 2013 میلادی برای سنجش تاثیر میزان خواب روی افراد انجام گرفت، تمام جنبه‌های منفی بی خوابی بر سلامتی انسان‌ها مشخص شد. براساس یافته‌ی دانشمندان کم‌خوابی باعث اختلال در عملکرد ژن‌های بدن انسان می‌شود. براساس تحقیقات صورت گرفته، در حالی که فردی در طول یک هفته هر شب کمتر از 6 ساعت بخوابد، عملکرد بیش از 700 ژن مختل می‌شود. از جمله‌ی ژن‌های مورد نظر می‌توان به مواردی اشاره کرد که رابطه‌ی مستقیم با سیستم حفاظتی بدن دارند.

برخی از ژن‌ها براساس الگوی شبانه‌روز فعالیت می‌کنند که در صورت به هم خوردن الگوی خواب فرد، این ژن‌ها نمی‌توانند براساس الگوی معمول فعالیت کرده و در نتیجه ساز و کار فعالیت این جز از بدن دچار بی نظمی می‌شود.

22. ناخشنودی و افسردگی

دانیل کانمان، روانشانسی است که جایزه‌ی نوبل را در زمینه‌ی روانشناسی از آن خود کرده است. وی با انجام تحقیقی، از 909 نفر از زنانی که کار می‌کنند، خواسته تا جزئیات مربوط به حالات روانی و احساسات خود را بصورت روزانه ثبت کنند. هرچند اختلاف در درآمد این خانم‌ها کمی در روحیه‌ی این افراد تاثیرگذار است، اما کم خوابی را باید یکی از دو عامل تاثیرگذاری خواند که بیشترین اثر را در افسردگی و ناخشنودی افراد دارند.

23. مرگ

بسیاری از بیماری‌ها ریشه در کم‌خوابی و کاهش تعداد ساعات خواب دارند. اما افرادی که روزانه کمتر از 7 تا 8 ساعت بخوابند، دچار مرگ زودرس خواهند شد. به بیان بهتر خوابیدن کمتر از میزان توصیه شده شانس مرگ را در سنین پایین‌تر افزایش می‌دهد.

منبع : برترینها

مطالب مرتبط :

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت دوم )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ (قسمت سوم )

کم خوابی چه دردسرهایی به بار می آورد ؟ ( قسمت اول )

۸ غذا برای درمان بی‌خوابی

درمان خانگی بی‌خوابی با مراقبه و موسیقی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ