آیا کره بادام زمینی برای سلامتی مفید است؟

حسام آرین
کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین خوراکی ها در سراسر جهان است. طعم آن خوشمزه و بافت آن به سادگی شگفت انگیز است. البته همه نمی توانند از خوردن بادام زمینی لذت ببرند چراکه برخی از افراد آلرژی دارند و برای درصد کمی از جمعیت خوردن آن به خاطر داشتن حساسیت ممنوع است، اما آیا کره بادام زمینی برای افراد باقی مانده گزینه ناسالمی محسوب می شود؟

کره بادام زمینی یکی از محبوب ترین خوراکی ها در سراسر جهان است. طعم آن خوشمزه و بافت آن به سادگی شگفت انگیز است. البته همه نمی توانند از خوردن بادام زمینی لذت ببرند چراکه برخی از افراد آلرژی دارند و برای درصد کمی از جمعیت خوردن آن به خاطر داشتن حساسیت ممنوع است، اما آیا کره بادام زمینی برای افراد باقی مانده گزینه ناسالمی محسوب می شود؟

کره بادام زمینی چیست؟

به گزارش هلث لاین، کره بادام زمینی غذایی نسبتا فرآوری نشده است. در اصل فقط بادام زمینی اغلب بو داده شده که با آسیاب شدن به کره تبدیل می شود. با این حال، این در مورد بسیاری از مارک های تجاری کره بادام زمینی که حاوی مواد مختلف اضافه شده مانند قند، روغن های گیاهی و حتی چربی ترانس هستند صدق نمی کند. خوردن بیش از حد قند و چربی ترانس اضافه شده با مشکلات مختلف سلامتی مانند بیماری قلبی در ارتباط است. به جای خرید غذای بی ارزش کره سالم و خالص بادام زمینی را انتخاب کنید یا خودتان آن را در خانه تهیه کنید.

کره بادام زمینی منبع خوب پروتئین است

کره بادام زمینی یک منبع انرژی به نسبت متعادل است که تمام 3 عنصر درشت مغذی را تامین می کند. 100 گرم کره بادام زمینی حاوی:
کربوهیدرات: 20 گرم کربوهیدرات (13 درصد کالری) که 6 گرم آن شامل فیبر است.
پروتئین: 25 گرم پروتئین (15 درصد کالری) که در مقایسه با اکثر غذاهای گیاهی بسیار زیاد است.
چربی: 50 گرم چربی در کل حدود 72 درصد کالری است.
حتی اگر کره بادام زمینی به نسبت سرشار از پروتئین باشد اسید آمینه ضروری متیونین کم است. بادام زمینی از خانواده حبوبات شامل لوبیا، نخود و عدس است. پروتئین حبوبات در مقایسه با پروتئین حیوانی از نظر متیونین و سیستئین بسیار کمتر است. برای افرادی که به کره بادام زمینی یا لوبیا به عنوان منبع اصلی پروتئین خود اعتماد دارند کمبود متیونین یک خطر واقعی محسوب می شود. از سوی دیگر، مصرف کم متیونین دارای برخی از مزایا برای سلامتی است.

کره بادام زمینی حاوی کربوهیدرات کم است

کره بادام زمینی خالص فقط 20 درصد کربوهیدرات دارد و باعث می شود این گزینه برای رژیم کم کربوهیدرات مناسب باشد، همچنین باعث افزایش بسیار پایین قند خون می شود و گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. یک مطالعه مشاهده ای نشان می دهد زنانی که 5 بار یا بیشتر کره بادام زمینی در هفته می خورند 21 درصد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. این فواید تا حدی به اسید اولئیک، یکی از اصلی ترین چربی های بادام زمینی نسبت داده شده است و آنتی اکسیدان ها نیز ممکن است نقش داشته باشند.

کره بادام زمینی سرشار از چربی های سالم است

از آنجایی که کره بادام زمینی بسیار چرب است، 100 گرم کره بادام زمینی حاوی 588 کالری است. با وجود کالری بالایی که دارند خوردن مقادیر متوسط کره بادام زمینی خالص در رژیم لاغری گزینه کاملا مناسبی است. نیمی از چربی کره بادام زمینی از اسید اولئیک تشکیل شده است نوعی چربی اشباع نشده غیر اشباع که در روغن زیتون نیز به مقدار زیاد یافت می شود. اسید اولئیک با چندین مزیت سلامتی مانند بهبود حساسیت به انسولین در ارتباط است، همچنین کره بادام زمینی حاوی مقداری اسید لینولئیک، یک اسید چرب امگا 6 ضروری که در اکثر روغن های گیاهی فراوان است. برخی مطالعات نشان می دهد مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا 6 نسبت به امگا 3 التهاب و خطر بیماری مزمن را افزایش می دهد. با این حال، همه دانشمندان در این زمینه متقاعد نشده اند. مطالعات با کیفیت بالاتر نشان می دهد اسید لینولئیک سطح مارکرهای التهابی را افزایش نمی دهد و این نظریه را دچار تردید می کند.

بیشتر بخوانید:شیک موز یا انبه؟ / کدام برای کاهش وزن مناسب تر است؟

کره بادام زمینی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است

کره بادام زمینی به نسبت مقوی است. 100 گرم کره بادام زمینی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی را برای بدن تامین می کند:
ویتامین E: 45 درصد از نیاز روزانه
ویتامین B3 (نیاسین): 67 درصد از نیاز روزانه
ویتامین B6: 27 دصد از نیاز روزانه
فولات: 18 درصد از نیاز روزانه
منیزیم: 39 درصد از نیاز روزانه
مس: 24 درصد از نیاز روزانه
منگنز: 73 درصد از نیاز روزانه
همچنین حاوی بیوتین زیاد، مقادیر مناسبی ویتامین B5، آهن، پتاسیم، زینک و سلنیوم است. با این حال، توجه داشته باشید این برای 100 گرم کره بادام زمینی است که در مجموع 588 کالری دارد. کره بادام زمینی در مقایسه با غذاهای گیاهی کم کالری مانند اسفناج یا کلم بروکلی چندان مغذی نیست.

کره بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است

مانند بسیاری از غذاها کره بادام زمینی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی اساسی را دارد، همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی فعال بیولوژیکی دیگر است که برخی از مزایا را برای سلامتی دارد. کره بادام زمینی کاملا غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند اسید پی کوماریک است که باعث کاهش آرتروز در موش های صحرایی می شود، همچنین حاوی مقداری رسوراترول است که با خطر کمتری در بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن در حیوانات همراه است. رسوراترول فواید دیگری نیز دارد اگرچه شواهد انسانی هنوز محدود است.

کره بادام زمینی شامل آفلاتوکسین ها است

کره بادام زمینی اگرچه کاملا مغذی است، اما می تواند حاوی مواد مضری نیز باشد. بادام زمینی زیر زمین رشد می کند جایی که تمایل دارد توسط کپکی همه جا به نام افشانکچه استعمار شود. این قالب منبع آفلاتوکسین که بسیار سرطان زا است. در حالی که انسان نسبت به اثرات کوتاه مدت آفلاتوکسین مقاوم است، اما آنچه در این خط اتفاق می افتد در این مرحله کاملا مشخص نیست. برخی از مطالعات در فاز انسانی ارتباط آفلاتوکسین با سرطان کبد، رشد کوتاه مدت در کودکان و عقب ماندگی ذهنی را مرتبط دانسته اند، اما خبر خوب اینکه بر اساس یک منبع فرآوری بادام زمینی به کره بادام زمینی 89 درصد آفلاتوکسین ها را کاهش می دهد. علاوه بر این، وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا میزان آفلاتوکسین موجود در غذاها را کنترل می کند و مطمئن می شود آنها از حد توصیه شده عبور نمی کنند.

بیشتر بخوانید:سبزی و میوه های مناسب برای هیدراته ماندن بدن

در پایان

بسیاری از نکات خوب در مورد کره بادام زمینی وجود دارد، اما برخی موارد منفی نیز موجود است. کره بادام زمینی به نسبت غنی از مواد مغذی و منبع مناسبی از پروتئین است، همچنین دارای فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. اگرچه وقتی میزان کالری بالایی را در نظر می گیرید به نظر نمی رسد این امر چندان قابل توجه باشد. از سوی دیگر منبع آفلاتوکسین است که در طولانی مدت با اثرات مضر دارد. حتی اگر نباید از کره بادام زمینی به عنوان منبع غذایی غالب در رژیم غذایی خود استفاده کنید به احتمال زیاد خوردن آن هر چند وقت یکبار به مقدار کم گزینه مناسبی باشد، اما مشکل اصلی کره بادام زمینی این است که مقاومت در برابر آن بسیار سخت است. اگر هر بار مقادیر کمی از آن را بخورید به احتمال زیاد ضرری نخواهد داشت. با این حال، تقریبا غیرممکن است بعد از خوردن فقط یک قاشق متوقف شوید، بنابراین اگر تمایل به مصرف بیش از حد کره بادام زمینی دارید بهتر است از مصرف زیاد آن پرهیز کنید. در صورت استفاده آن به میزان متوسط می توانید از خوردن آن لذت ببرید. مصرف آن به میزان متوسط بعید است اثرات منفی عمده ای داشته باشد به شرطی که از غذاهای واقعا مضر مانند نوشابه، چربی های ترانس و سایر غذاهای بسیار فرآوری شده اجتناب کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ