ماستیت

تعریف:

در اصطلاح پزشکی ورم پستان، عفونت پستان یا ماستیت ,التهاب و تورم پستان در اثر عفونت حاد یا مزمن است. واژه ورم پستان به التهاب غده پستانی بدون توجه به علت آن اطلاق می‌شود. در انسان خانمها در دوران شیردهی گاه با این مشکل مواجه می‌شوند .

درمان:

- مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند، باید با علائم این بیماری آشنا باشند تا در صورت ابتلا به آن، روش‌های درمانی را تحت نظر پزشک انجام دهند.

پیشگیری:

با چرب کردن نوک پستان هنگام شیردهی از ترک خوردن آن جلوگیری کنید. روشهای درست شیردهی را یاد بگیرید بطوریکه هر دوپستان بطور کامل خالی شوند تا از تجمع شیر در یک پستان جلوگیری شود.اگر احساس کردید که شیر در مجرا باقی مانده با دوشیدن سعی کنید آنرا خارج کنید.نوک پستانها را بشویید و آنها را تمیز نگه دارید.

عوامل:

مسدود شدن مجرای شیر: اگر در طی شیردهی احساس می ‌کنید که یک سینه به طور کامل تخلیه نمی‌ شود و مقداری شیر هنوز هم در سینه باقی مانده است، ممکن است مجرایی در سینه شما مسدود شده باشد که سبب برگشت شیر می‌شود و همین امر منجر به عفونت سینه می‌شود. باکتری‌های سطح پوست و یا باکتری‌هایی که در دهان نوزاد وجود دارند ممکن است وارد مجاری شیر بافت پستان شوند و یا از ترک‌هایی که در بافت سینه وجود دارند وارد شوند. باکتری‌های وارد شده می‌ توانند تکثیر پیدا کنند و عفونت را در بافت سینه ایجاد کنند.از دیگر علل می توان ـ شقاق نوک پستان 
ـ بالشتک‌های پلاستیکی پستان ـ سوءتغذیه مادر ـ ماستیت قبلی ـ اولین زایمان ـ فشار ناشی از سینه‌بند تنگ ـ کوتاه بودن فرنولوم در نوزاد ـ عفونت نوک پستان ـ استفاده از پمپ [شیردوش] دستی پستان را نام  برد.

علائم:

حساس بودن پستان نسبت به تماس

عوارض:

یکی از عوارض مهم ماستیت، قطع شیردهی است. باید به مادران فواید فراوان شیردهی یادآوری شود و تشویق شوند که آن را حفظ کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید