تجمع جرم گوش

تعریف:

جرم گوش که به آن «واکس گوش» هم گفته می شود. به طور طبیعی توسط غددی که در پوست کانال گوش قرار دارند. ترشح می شود و نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت ضد باکتریایی دارد.فقدان جرم گوش می تواند منجر به خشکی و خارش گوش شود.

درمان:

روش های توصیه شده برای تمیز کردن گوش :

پیشگیری:

جرم گوش تنها در شرایط خاص باید تمیز شود. جرم گوش تا هنگامی که باعث انسداد کامل کانال گوش نشود منجر به افت شنوایی نشده و حتی فرد متوجه نمی شود که گوشش جرم دارد، اما هنگامی که انسداد کانال کامل شد، فرد متوجه کیپ شدن گوش و افت شنوایی می شود. معمولاً این اتفاق در زمان استحمام یا به دنبال شنا کردن ایجاد می شود. چون ورود آب به داخل کانال گوش باعث حجیم تر شدن جرم گوش موجود در کانال گوش می شود. جرم گوش همانند چوب وقتی درمعرض رطوبت قرار می گیرد پف کرده و کانال را بیشتر از قبل می بندد. بیمار هیچ گاه نباید گوش خودش را تمیز کند یا نباید با گوش پاک کن یا هر وسیله ی دیگری جرم را خارج کند. پزشک نیز ترجیح می دهد تا هنگامی که جرم گوش باعث انسداد کامل کانال گوش نشود و شنوایی بیمار کم نشده باشد، جرم گوش بیمار را خارج نکند. متأسفانه راهی برای جلوگیری از تولید جرم گوش و تجمع جرم در داخل کانال گوش وجود ندارد. فقط تأکید می شود که ازتمیز و دستکاری کردن گوش خود داری کنید، چرا که این امر می تواند منجر به فشرده شدن جرم گوش و تجمع آن در داخل کانال گوش شود.

عوامل:

به طورطبیعی جرم تولیدشده به تدریج و مرتباً از طرف پرده ی گوش به سمت بیرون حرکت می کند و با حرکات فک این ذرات جرم خشک شده از کانال گوش خارج می شوند. جرم گوش در نیمه ی بیرونی کانال گوش تولید می شود. بنابراین گاهی در معاینه ی گوش مشاهده می شود که جرم در نزدیکی پرده ی گوش قرار دارد. این بدان معناست که بیمار سعی کرده با گوش پاک کن جرم گوش خود را خارج کند. او قسمت های بیرونی تر را خارج و قسمت های عمقی تر را فشرده کرده، مثل برفی که فشرده شده باشد.

علائم:

درد گوش و احساس کیپ بودن گوش

عوارض:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید