سرطان دهانه رحم

تعریف:

سرطان گردن رحم یا سرطان دهانهٔ رحم نوعی بیماری است که در آن رشد بافت سرطانی بدخیم از ناحیهٔ گردن رحم نشأت می‌گیرد و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به تراریختگی آن می‌شود.

درمان:

درمان این نوع سرطان شامل 

پیشگیری:

معاینات منظم و دوره‌ای و انجام آزمایش پاپ اسمیر یکی از موثرترین اقدامات پیشگیرانه سرطان رحم و الگویی موفق در کاهش میزان بروز و تلفات ناشی از این نوع سرطان بشمار می رود. این تست در خانمها پس از شروع فعالیت جنسی، سالی یک بار و پس از دو تست منفی، هر سه سال یک بار تکرار می‌شود. این آزمایش معمولاً دو هفته پس از اتمام عادت ماهانه و حداقل ۴۸ساعت پس از مقاربت جنسی توصیه می‌شود.

عوامل:

علت بیماری ناشناخته است. ولی دانشمندان احتمال می‌دهند که با عفونت‌های ویروسی ارتباط داشته باشد که از آن جمله ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل ناحیه تناسلی) را می‌توان نام برد. هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی می‌ماند، به تدریج برخی از سلول‌ها را در گردن رحم به سلول‌های سرطانی بدل می‌کند و این سلول‌ها به طور پیشرونده مهاجم‌تر می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی به ویژه به صورت اکتسابی بیماری ایدز و مصرف داروهای سرکوب ایمنی (به انگلیسی: immuno suppressor) عاملی مستعد کننده در ابتلا به سرطان دهانه رحم است. حدود ۴۰ نوع از این ویروس‌ها می‌توانند نواحی تناسلی را آلوده کنند و برخی باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند. عفونت HPV تناسلی، معمولاً خود به خود درمان می‌شود.

علائم:

در مراحل اولیه، سرطان گردن رحم ممکن است کاملاً بدون علامت باشد.برخی از علایم تشخیص این بیماری به شرح زیر است.

عوارض:

نازایی و متاستاز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید