تاثیر سن بر جراحی زیبایی بینی از نظر دکتر بادامچی

مهرناز زاوه
دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی: برای جراحی بینی، فرد باید به سن مناسب برسد برای همین توصیه اکید من به مخاطبین این است که دختران زیر 16 سال و پسران زیر 17 سال این عمل جراحی را انجام ندهند.

دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی :

برای جراحی بینی، فرد باید به سن مناسب برسد برای همین توصیه اکید من به مخاطبین این است که  دختران زیر 16 سال و پسران زیر 17 سال این عمل جراحی را انجام ندهند. البته فقط در یک شرایط می توان زیر سن های اعلام شده عمل بینی را انجام داد که انحراف بینی شدید وجود داشته باشد و تیغه بینی کج شده باشد. در این صورت عمل انجام می شود البته بدون هیچ اقدام زیبایی. چرا که برای عمل زیبایی بینی فرد باید به سن مناسب یعنی بلوغ رسیده باشد. به طور کل عمل بینی بعد 16-17 سال توصیه می‌شود.

چرا عمل زیبایی بینی در نوجوانی توصیه نمی شود؟

به این دلیل که رشد فرد هنوز ادامه دارد و همچنان که بدن در حال رشد است بینی هم رشد می کند. اگر عمل قبل از سن بلوغ انجام شود احتمال این که به کانون زایش غضروف آسیب می‌‌رسد. به علاوه ممکن است رشد بینی طوری باشد که بعد از عمل بینی به دلیل ادامه داشتن رشد، بینی مجدد بزرگ بشود و  در این صورت مشکلات دیگری را برای فرد به همراه خواهد داشت.  

زیر سن قانونی، رضایت نامه نیاز است!

از نظر قانونی کسانی که زیر سن بلوغ هستند (زیر 18 سال) با رضایت والدین و آن‌هایی که ازدواج کردند با رضایت همسر این عمل را می‌توانند انجام دهند. ولی بعد از سن بلوغ نیازی به رضایت نامه نیست.

چرا در جوانی بهتر است بینی را عمل کنیم؟

هرچه بافت بینی جوانتر و پوست بینی حالت الاستیسیته بهتری داشته باشد، نتیجه بعد از عمل بهتر خواهد بود. در جراحی زیبایی بینی جراح به پوست بینی دست نمی زند و در حین عمل فقط ساختار بینی که شامل غضروف، استخوان و .. است اصلاح می شود. خوشبختانه خاصیتی که پوست بینی دارد این است که  اگر تحت تنش باشد به راحتی کش می‌آید و به علاوه اگر تحت فشار هم باشد پوست قابلیت جمع شدگی را دارد. اما هرچه بافت کلاژن و الاستیسیته پوست بینی جوان تر باشد جمع شدن و باز شدن پوست بهتر انجام می‌شود. اما شخصی که سن بالایی دارد کلاژن پوستش کمتر است و همچنین بافت چربی پوست بالاتر است؛ به همین دلیل پوست به سرعت نمی‌تواند خودش را با ساختار جدید زیر بینی تطبیق دهد. پس محدودیت سنی خاصی برای این جراحی وجود ندارد اما کیفیت نتیجه عمل بستگی به سن افراد خواهد داشت.

از چه سنی به بعد دیگر نمی توان عمل جراحی بینی را انجام داد؟

بستگی به شرایط بیهوشی و قلبی عروقی بیمار دارد. اگر سن فرد بالا باشد و قصد انجام این کار را داشته باشد، بیمار باید خطرات بیهوشی را بپذیرد. اما به طور کلی  هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما در مجموع هرچقدر سن بالاتر باشد خطرات بیهوشی بیشتر و جمع شدگی پوست و قرارگیری در قالب جدید کمتر است.

 دکتر بهرام بادامچی، متخصص گوش، حلق و بینی و دارای بود تخصصی از دانشگاه تهران است. او جزو اولین پزشکان در ایران است که تجربیات کامل و جامعی در زمینه آندوسکوپی و پولیپ بینی دارد. در کارنامه دکتر بهرام بادامچی، بیش از 1000 مورد عمل جراحی رینوپلاستی و جراحی پلاستیک بینی دیده می‌شود. او عضو انجمن ‌رینولوژی ایران و انجمن تحقیقات رینولوژی است.

در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با تلگرام دکتر بادامچی در ارتباط باشید و جهت ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188241405

موبایل: 09195000900

آدرس: کوی نصر (گیشا) – خ. 20 – ساختمان 169 – جنب بانک پارسیان – ط. دوم – واحد 6

وب سایت:

drbahrambadamchi.ir

www.drbadamchi.com

me/Rhinoplast

beauty_rhinoplasty

dr.badamchi

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ