با پروپرانولول ترس را از بین ببرید

maryam01
خاطرات احساسی برای همیشه در ذهن انسان باقی می‌ماند. با این حال برخی خاطرات، مضر یا نابهنجارند مثل اختلال اضطراب بعد از سانحه، انواع هراس‌ها و برخی اعتیادها. روانشناسان و روانکاوان بیش از یک قرن است که کوشیده‌اند تا این خاطرات زیان‌بخش را از طریق دارودرمانی، روان‌درمانی و درمان‌های رفتاری از بین ببرند که البته موفقیت‌شان بسیار جزئی بوده است. با این حال آنها اخیرا طی تحقیقی دریافته‌اند که پروپرانولول- که از خانواده‌ی مسدودکننده‌های بتا بوده و برای درمان فشار بالا استفاده می‌شود- می‌تواند رگه‌های آمیخته با ترس خاطرات احساسی را از بین برده و محو کند.

خاطرات احساسی برای همیشه در ذهن انسان باقی می‌ماند. با این حال برخی خاطرات، مضر یا نابهنجارند مثل اختلال اضطراب بعد از سانحه، انواع هراس‌ها و برخی اعتیادها. روانشناسان و روانکاوان بیش از یک قرن است که کوشیده‌اند تا این خاطرات زیان‌بخش را از طریق دارودرمانی، روان‌درمانی و درمان‌های رفتاری از بین ببرند که البته موفقیت‌شان بسیار جزئی بوده است. با این حال  آنها اخیرا طی تحقیقی دریافته‌اند که پروپرانولول- که از خانواده‌ی مسدودکننده‌های بتا بوده و برای درمان فشار بالا استفاده می‌شود- می‌تواند رگه‌های آمیخته با ترس خاطرات احساسی را از بین برده و محو کند.
محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که خاطرات توأم با ترس در موش‌ها دائمی نیستند اما وقتی احیا شده یا دوباره یادآوری شود تغییر می‌یابند. وقتی خاطره‌ای احیا می‌شود، باعث فعال‌سازی سنتز پروتئین‌ها شده و در نتیجه انتشار انتقال‌دهنده‌های عصبی را در اعضای بادامی‌شکل بدن تغییر می‌دهد. پروپرانولول می‌تواند این فرآیند را دچار اختلال کرده و در نتیجه در یادآوری خاطره‌ی توام با ترس تغییر ایجاد کند.
محققان در تحققیات خود به این نتیجه رسیده‌اند که پروپرانولول نمی‌تواند اطلاعات یا حافظه‌ی اظهاری یا آشکار ارتباط بین عامل محرک و واکنش را تغییر دهد، اما این اطلاعات باعث ایجاد واکنش احساسی هم نمی‌شود. کار پروپرانولول در اندام‌های بادامی‌شکل بر روی گیرنده‌های بتا در طول پردازش اطلاعات احساسی در انسان و سایر حیوانات بوده و می‌تواند سنتز پروتئین را که حین تثبیت مجدد خاطرات رخ می‌دهد، متوقف کند.
(منبع: medicinenet)

چه گونه از تاریکی نترسم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ