‌‌چه زمانی و به چه علت به واکسن کزاز نیاز داریم؟

maryam01
کزاز نام یک نوع بیماری است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری تتانی کلوستریدیوم وارد بدن می‌شود. این باکتری سموم خاصی را در بدن منتشر می‌کند که منجر به گرفتگی‌ دردناک عضلات شده و حتی در برخی موارد به مرگ می‌انجامد. در واقع این واکسن حاوی سموم غیرفعالی است که تنها باعث تحریک و فعال شدن سیستم ایمنی بدن شده و به تولید پادزهر در بدن منتهی می‌شود. زمانی که بچه هستید، واکسن کزاز را همراه با یک سری ترکیبات دیگر به شما تزریق می‌کنند تا در برابر بیماری‌هایی همچون دیفتری و سیاه‌ سرفه از شما محافظت کند.

کزاز نام یک نوع بیماری است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری تتانی کلوستریدیوم وارد بدن می‌شود. این باکتری سموم خاصی را در بدن منتشر می‌کند که منجر به گرفتگی‌ دردناک عضلات شده و حتی در برخی موارد به مرگ می‌انجامد.
کار واکسن کزاز چیست؟
در واقع این واکسن حاوی سموم غیرفعالی است که تنها باعث تحریک و فعال شدن سیستم ایمنی بدن شده و به تولید پادزهر در بدن منتهی می‌شود.
زمانی که بچه هستید، واکسن کزاز را همراه با یک سری ترکیبات دیگر به شما تزریق می‌کنند تا در برابر بیماری‌هایی همچون دیفتری و سیاه‌ سرفه از شما محافظت کند.
آیا فقط زمانی که فرد دچار جراحت یا آسیب شد باید کزاز زد؟
خیر. در واقع زخم‌های خاصی به نام «زخم‌های آماده‌ی کزاز» وجود دارد. اگر دچار یکی از انواع زخم‌های زیر شدید حتما باید کزاز بزنید.
– زخم‌های سوختگی که به جراحی نیاز دارد.
– زخم‌هایی با خراش شدید که باعث شده بافت‌های زیاد پوست از بین برود.
– آسیب‌‌ها یا زخم‌هایی که به خاطر گاز گرفتن حیوانات رخ داده، خصوصا اگر زخم با خاک یا کود تماس داشته باشد.
– زخم‌هایی که به خاطر برخورد با ابزار و وسایل خارجی مانند میخ، چوب، یا ابزار تیز ایجاد شده باشد.
– خراش‌های و شکاف‌های شدید که منجر به رؤیت استخوان می‌شود.
– زخم‌هایی که عفونی می‌شود.
آیا تزریق دُز تقویتی کزاز هم مورد نیاز است؟
واکسن کزاز با سایر واکسن‌ها فرق دارد. در واقع کزاز دارای سموم غیرفعالی است که از طریق تحریک و ایجاد پادزهر در بدن، بلافاصله بدن را در حالت ایمنی و محافظت قرار می‌دهد. با این حال شدت این مرحله بعد از یک بازه‌ی پنج تا ده ساله افت کرده و از بین می‌رود. بنابراین دُزهای تقویتی برای بالا بردن ایمنی بدن در برابر کزاز مفید و لازم خواهد بود.
(منبع: webmd)

واکسن جدید برای کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مهدی

مهدی

1394-12-04 - 17:40 پاسخ

سلام ، من برای خدمت سربازی حدود خرداد ماه سال گذشته واکسن کزاز زدم حوالی روزهای پایانی شهریور همون سال به علت پارگی انگشت و بخیه نمودن آن هم دکتر به من آمپول کزاز تجویز کرد یعنی حدود 3 ماه بعد . بعد از این جراحت من تقریبا هر ماه یکبار دچار بیماری های شدید می شم . درد مفاصل و تب جزو بارز ترین این علائم بیماری های من هستند . خواستم بدونم این موضوع نزدیکی زمان تزریق واکسن و تزریق آمپول ارتباطی به این بیماری ها من داره یا نه ؟

admin

admin

1394-12-04 - 17:40

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید
روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید