آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است که در آن بدن به بافت مفصلی مفاصل حمله می کند و موجب التهاب مزمن مفصلی می شود. این بیماری در ابتدا مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین می تواند باعث التهاب اندام هایی مانند ریه، چشم، پوست و قلب شود.

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است که در آن بدن به بافت مفصلی مفاصل حمله می کند و موجب التهاب مزمن مفصلی می شود. این بیماری در ابتدا مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین می تواند باعث التهاب اندام هایی مانند ریه، چشم، پوست و قلب شود.

افراد مبتلا به آرتریت ممکن است روزها یا هفته ها از علائم آن رنج ببرند. آنها ممکن است دوره هایی را هم داشته باشند که در آن علائم بیماری کم و یا هیچ نشانه ای نداشته باشند. هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، اما داروها می توانند پیشرفت بیماری را کاهش دهند و علائم آن را تسکین دهند.

عوامل خطر آرتریت روماتوئید

با توجه به بنیاد آرتریت روماتوئید زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند و علائم در زنان بین 30 تا 60 سالگی ظاهر می شوند، در حالی که این علائم در مردان دیرتر ظاهر می شوند. ممکن است یک مبنای ژنتیکی برای این بیماری وجود داشته باشد. سیگار کشیدن نیز از عوامل خطرزا هستند.

آرتریت روماتوئید جوانان

آرتریت روماتوئید جوانان (JRA)، همچنین به نام آرتریت روماتوئید نوجوان (JIA) نامیده می شود، نوعی از آرتریت است که در کودکان 1 تا 16 ساله رخ می دهد. علائم آرتروز روماتوئید نوجوانان: داشتن مفاصل خشک، متورم و دردناک است.

مفاصل سالم در مقابل مفاصل با اختلالات آرتریتی

آرتریت اشاره به بیش از 100 بیماری است که بر سیستم عضلانی اسکلتی تاثیر می گذارد. مفاصل، قسمت هایی از بدن هستند که در آن استخوان ها به یکدیگر متصل می شوند. هنگامی که بیماری آرتریت وجود دارد، مفاصل ممکن است دچار التهاب، خشکی، قرمزی و نهایتا دردناک شوند. آسیب ناشی از ریه ممکن است در بافت هایی که در اطراف مفصل ها وجود دارند از جمله تاندون ها، رباط ها و عضلات رخ دهد.  RA  یکی از انواع آرتروز است که با عنوان سیستمیک طبقه بندی می شود، به این معنی که می تواند سراسر مناطق بدن را درگیر کند. در برخی از بیماران، علائم ممکن است به پوست، چشم و اندام های داخلی از جمله کبد، کلیه، قلب و ریه ها نیز گسترش یابد.

علت آرتریت روماتوئید چیست؟

علت دقیق RA هنوز معلوم نیست، اما چندین عامل خطر برای این بیماری شناسایی شده است. به دلیل ابتلای بیشتر بانوان، استروژن ممکن است نقش مهمی در این بیماری داشته باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که مولکول ژنتیکی برای پیشرفت بیماری RA  وجود دارد. به نظر می رسد سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض برخی گرد و غبارها مانند سیلیکا، چوب و یا آزبست نیز می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به این بیماری شود. ممکن است علت عفونت ویروسی یا باکتریایی نیز باشد اما هنوز موردمطالعه واقع نشده است. البته روند بیماری در هر بیمار با دیگری متفاوت است.

علائم دیگر آرتریت روماتوئید

  • تب 
  • خستگی
  • کم شدن اشتهایی
  • گره های زیر پوستب (گره های روماتوئید)
  • ریزش مو

تشخیص آرتریت روماتوئید

آزمایش خون معمولا برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید انجام می شود.

درمان آرتریت روماتوئید:

اگر با آرتریت روماتوئید تشخیص داده شوید، هر چه زودتر درمان شروع شود بهتر است. داروهای مختلفی برای کمک به کاهش علائم RA و بهبودی وجود دارد. داروهای مورد استفاده برای کاهش درد (ضد درد) و التهاب اغلب به عنوان داروهای اول که سریع عمل می کنند و می توانند علایم را به سرعت از بین ببرند استفاده می شوند. داروهای بیولوژیک طول می کشد تا اثر داشته باشند، اما آنها می توانند به جلوگیری از التهاب و آسیب های مفصلی کمک کنند.

رژیم غذایی مناسب:

در حالی که هیچ رژیم غذایی خاصی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید وجود ندارد. همیشه باید یک رژیم سالم و متعادل را توصیه کرد. البته برخی از غذاها ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند از جمله مواد زیر:

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی ممکن است مزایای ضد التهابی را به همراه داشته باشد، بنابراین ماهی مانند شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ممکن است بخشی از رژیم غذایی سالم باشند. اگر بخواهید مکمل های روغن ماهی را انتخاب کنید، برای مصرف دوز مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

فیبر میوه ها و سبزیجات می تواند به واکنش پذیری پایین پروتئین(CRP)  در خون منجر شود. سطح بالایCRP  نشان دهنده التهاب است. 

ویتامین D به کاهش خطر ابتلا به RA در زنان کمک می کند. تخم مرغ، نان غنی شده و غلات و شیر کم چرب حاوی ویتامین D است.

علاوه بر این موارد فعالیت فیزیکی و استراحت را فراموش نکنید زیرا فعالیت بدنی مناسب و استراحت به موقع باعث کاهش علائم بیماری می شود.

برگردان: عرب زاده

نسخه طلایی برای رهایی از التهاب های مفصلی

چه کسانی آرتریت روماتوئید می گیرند؟ + انواع آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ