تنظیم سلول‌های بنیادی در بزرگسالان به شکل‌گیری سرطان سینه کمک می‌کند

maryam01
کار سلول‌های بنیادی در مجراهای ریوی، ترمیم آنها در زمانی است که به آسیبی وارد می‌شود، مثلا به خاطر سیگار کشیدن، آلودگی یا ویروس. این فرآیند ترمیم توسط ملکول‌های گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) کنترل می‌شود. اخیرا تحقیقات دیگری نشان داده است که میزان کم ROS برای فرستادن سیگنال‌های لازم به سلول‌های بنیادی در جهت تقسیم وظایف و کارهای ترمیمی بسیار مهم بوده در شرایطی که میزان بالای ROS برای سلول‌های بنیادی، مثل سم است و باعث مرگ آن‌ها می‌شود. این تحقیق ثابت می‌کند که این نوسان و تغییرات کم تا متوسط مربوط به میزان ROS در سلول‌های بنیادی

کار سلول‌های بنیادی در مجراهای ریوی، ترمیم آنها در زمانی است که به آسیبی وارد می‌شود، مثلا به خاطر سیگار کشیدن، آلودگی یا ویروس.
این فرآیند ترمیم توسط ملکول‌های گونه‌های اکسیژن فعال (ROS) کنترل می‌شود. اخیرا تحقیقات دیگری نشان داده است که میزان کم ROS برای فرستادن سیگنال‌های لازم به سلول‌های بنیادی در جهت تقسیم وظایف و کارهای ترمیمی بسیار مهم بوده در شرایطی که میزان بالای ROS برای سلول‌های بنیادی، مثل سم است و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.
این تحقیق ثابت می‌کند که این نوسان و تغییرات کم تا متوسط مربوط به میزان ROS در سلول‌های بنیادی مجراهای ریوی است که باعث تحریک فرآیند ترمیم می‌شود. وقتی فرآیند ترمیم آغاز می‌شود، افزایش میزان ROS در ترمیم سلول‌ها برای پیشگیری از انتشار زیاد آنها، سریعا کاهش می‌یابد. 
ایجاد اختلال در کاهش ROS منجر به بروز آسیب‌ها و زخم‌های پیشاسرطانی می‌شود
اگر کاهش طبیعی میزان ROS مختل شود، آن‌گاه سلول‌های بنیادی بدون شکل گرفتن تقسیم شده و به زخم‌های پیشاسرطانی تبدیل می‌شوند. تغییرات ژنتیکی پیشرونده در سلول‌هایی که زخم را ایجاد می‌کنند باعث شکل‌گیری تومورهای سرطانی می‌شود.
میزان کم ROS باعث می‌شود که سلول‌های بنیادی در وضعیت آماده قرار بگیرند. بنابراین بدن شما آمادگی واکنش نسبت به آسیب و زخم‌ها را دارد. کمبود تنظیم ROS به آسیب‌های پیشاسرطانی منتهی می‌شود.
اخیرا محققان دریافته‌اند که تماس با دود سیگار، گرد و غبار و باکتری می‌تواند باعث افزایش میزان ROS در سلول‌های بنیادی مجراهای ریوی شده و به آسیب‌های پیشاسرطانی بینجامد. از آنجایی که این آسیب‌ها به روش‌های مختلفی شکل می‌گیرند، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این فرآیند می‌تواند در افراد مختلف، متفاوت باشد.
(منبع: allhealthsite)

اگر از سرطان سینه می ترسید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ