افزایش خطر ابتلا به دیابت با تجویز غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌ سیلین

maryam01
آن دسته از افرادی که برای عفونت‌ها عادی قرص مصرف می‌کنند٬ بیشتر در معرض خطر پیشرفت بیماری قرار دارند. محققان معتقدند که دو نوع از داروها٬ از جمله پنی‌ سیلین٬ می‌تواند به نحو چشمگیری نوع عملکرد باکتری را در معده تغییر دهد‌ و از طرفی هشدار داده‌اند که نباید بابت هر نوع عفونت مختصر و شایعی٬ آنتی‌بیوتیک تجویز کرد. طی تحقیقی٬ دانشمندان تعدادی از داروهای تجویزشده برای دویست هزار بیمار در بریتانیا را طی یک سال پیش از آن‌که پزشک تشخیص دهد که دیابت دارند مورد بررسی قرار دادند و آن را با ۸۰۰ هزار بیمار غیردیابتی در همان سن و سال مقایسه کردند.

آن دسته از افرادی که برای عفونت‌ها عادی قرص مصرف می‌کنند٬ بیشتر در معرض خطر پیشرفت بیماری قرار دارند. محققان معتقدند که دو نوع از داروها٬ از جمله پنی‌ سیلین٬ می‌تواند به نحو چشمگیری نوع عملکرد باکتری را در معده تغییر دهد‌ و از طرفی هشدار داده‌اند که نباید بابت هر نوع عفونت مختصر و شایعی٬ آنتی‌بیوتیک تجویز کرد.
طی تحقیقی٬ دانشمندان تعدادی از داروهای تجویزشده برای دویست هزار بیمار در بریتانیا را طی یک سال پیش از آن‌که پزشک تشخیص دهد که دیابت دارند مورد بررسی قرار دادند و آن را با ۸۰۰ هزار بیمار غیردیابتی در همان سن و سال مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند آن دسته از افرادی که حداقل دو سری باید پنی‌ سیلین تزریق می‌کردند٬ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها بیشتر بود.
بعد از دو تا پنج دوره تجویز پنی ‌سیلین٬ خطر ابتلا به دیابت تا ۸ درصد افزایش می‌یابد٬ در حالی‌که  این رقم بعد از پنج بار تجویز٬ تا ۲۳ درصد بالا می‌رود.
در مورد کوینولون٬ نوع دیگری از آنتی‌بیوتیک‌ها٬ باید گفت که خطر دیابت برای آن دسته از افرادی که ۲ تا پنج بار برایشان پنی‌ سیلین تجویز می‌شود تا ۱۵ درصد و در پنج بار تجویز و یا بالاتر از آن٬ این میزان به ۳۷ درصد افزایش می‌یابد.
محققان می‌گویند: یافته‌های ما نه تنها برای درک و شناخت این مسئله که دیابت‌ها چگونه پیشرفت می‌کنند حائز اهمیتند٬ بلکه در قالب هشداری برای کاهش درمان‌های غیرضروری با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها هم محسوب می‌شوند.
(منبع: mayoclinic)

هنگام ابتلا به سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک بخوریم یا نخوریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ