طرز تهیه مربای انجیر

a.mahammadi
مربای انجیر یکی از مرباهای بسیار خوشمزه و مقوی و جزء جدانشدنی سفره صبحانه ایرانی هاست

مربای انجیر یکی از مرباهای بسیار خوشمزه و مقوی و جزء جدانشدنی سفره صبحانه ایرانی هاست. بعضی ها مربای انجیر را به عنوان دسر بعد از غذا یا با چای میل می کنند.

مواد لازم برای تهیه ی مربای انجیر

انجیر 1 کیلوگرم، شکر 700 گرم، آب 1 تا 1.5 لیوان، گلاب 1 قاشق غذاخوری، وانیل 1 قاشق غذاخوری، آب لیمو ترش تازه یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

انجیرها را پس از شستن کنار بگذارید تا آب شان برود روی انجیر‌ها با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید. بهتر است دم انجیر را نگیرید تا هنگام پخت له نشوند و همچنین زیبایی بیشتری داشته باشد.

شکر را با یک تا یک ونیم لیوان آب روی حرارت قرار دهید تا به جوش آمده و کم کم غلیظ شود. اگر روی شکر کف جمع می شود کف ها را با کفگیر بگیرید و دور بریزید.
در صورتی که انجیر شما شیرین باشد ۷۰۰ گرم شکر کافی خواهد بود و در غیر این صورت تا یک کیلو گرم شکر نیاز خواهید داشت.

کمی که شربت غلیظ شد (حدود ۱۵ دقیقه بعد) انجیرها را به آرامی داخل شربت بریزید و صبر کنید تا بجوشد، حرارت را کم کنید تا شربت به خورد انجیرها برود و انجیرها بپزند. در این مرحله حتما در ظرف مربا را یک پارچه تمیز گذاشته و حرارت را خاموش کنید و با در بسته بگذارید خنک شود تا شهد به درون انجیر‌ها نفوذ کند و مربا آماده شود. شربت هم پس از سرد شدن مانند عسل غلیظ و کشدار خواهد شد.

15 دقیقه قبل از برداشتن مربا از روی حرارت وانیل را در مربا بریزید. به جای وانیل می توانید از نصف استکان گلاب استفاده کنید یا با یک قاشق چایخوری زعفران دم کشیده هم مربا را خوشرنگ تر کنید و هم عطر خاصی به آن ببخشید. دانه های هل هم به صورت درسته یا ساییده می توانند انتخاب شما باشند. اگر از پودر هل استفاده شود باعث تیرگی رنگ مربا می شود ترجیحا از دانه هل استفاده شود . اگر از هل استفاده کردیم نیاز به وانیل نیست.

در پایان آبلیمو را داخل مربای انجیر بریزید و همی بزنید و چند دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید. بعد از آماده شدن این مربا را همراه با گردو در زمستان که هوا سرد است میتوان استفاده کرد .

نکات :

 سعی کنید انجیرهایی که برای مربا انتخاب می کنید کوچک و یکدست باشند و خیلی کال یا خیلی رسیده نباشند. مرسوم است که برای مربای انجیر از انجیر سبز استفاده می شود اما استفاده از انجیر قرمز هم اشکالی ندارد.

توجه داشته باشد در زمان پخت حرارت را ملایم کنید تا مربا سرریز نشود.

اگر در مدت زمان پخت دانه های انجیر وارد شیره شد میتوانید پس از پخت انجیرها را خارج کنید و شیره را صاف کنید سپس انجیرها را درون شیره صاف شده قرار دهید اما اگر برایتان فرقی ندارد به همان صورت سرو کنید.

توجه داشته باشد گلاب شما نباید تلخ باشد،در صورت تمایل به جای یک لیوان آب از نصف لیوان آب و نصف لیوان گلاب استفاده کنید.

اگر دوست دارید بعد از سرد شدن مربا آن را میکس کنید یا آنکه آب بیشتری داخل مربا بریزید و اجازه دهید آنقدر بجوشد تا انجیرها کاملا له شود.

برای تست غلظت شربت مقداری از آن را در قاشقی کنار بگذارید تا خنک شود، اگر مثل عسل بود و انجیرها کاملا پخته بودند وقت خاموش کردن مربا است.

اگر احساس می کنید غلطت مربای انجیر شما بیش از حد است نصف استکان آب جوش به آن بیافزایید و مدتی صبر کنید تا کاملا با مربا مخلوط شود و غلظت آن به حد مطلوب برسد.

از آهک برای شیشه ای شدن انجیرها استفاده نکنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ