بوتاکس چگونه به راز زیباتر شدن بازیگران کمک می کند؟

دکتر آرزو فکور، پزشک پوست و مو: این نکته که ستارگان سینما هرگز از بالا رفتن سن و از دست دادن طراوت پوست خود ترسی ندارند، سوال‌برانگیز است. بسیاری از مردم خواهان دانستن راز پوست زیبای آنها هستند. در اینجا به شما می‌گویم داشتن پوستی زیبا، جوان و باطراوت دیگر یک رویا نیست و همگان می‌توانند به آن دست یابند.

دکتر آرزو فکور، پزشک پوست و مو:

این نکته که ستارگان سینما هرگز از بالا رفتن سن و از دست دادن طراوت پوست خود ترسی ندارند، سوال‌برانگیز است. بسیاری از مردم خواهان دانستن راز پوست زیبای آنها هستند. در اینجا به شما می‌گویم  داشتن پوستی زیبا، جوان و باطراوت دیگر یک رویا نیست و همگان می‌توانند به آن دست یابند. یکی از این رازها استفاده از تزریق بوتاکس است که در متن زیر سعی کرده‌ام به رایج‌ترین سوالات شما در این زمینه پاسخگو باشم. 

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینوم است. تزریق مقدار کمی از این ماده به‌طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که از پرکاری آنها روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد. درنتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد‌. بوتاکس شکل ضعیف شده سم بوتولینوم است که با فلج کردن عضلات آن منطقه از تشکیل خطوط حرکتی که براثر عادات چهره مثل بالا بردن ابرو، اخم کردن یا خندیدن به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند. اثر آن معمولا 4 تا 6‌ ماه است که در بعضی موارد بیشتر هم می‌ماند که بستگی به فرد و عضلات او دارد.

چه نوع چروک‌هایی توسط بوتاکس برطرف می‌شود؟

چروک‌های صورت به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

چروک‌های استاتیک: که در حالت استراحت پوست، روی آن مشاهده می‌شوند. این چروک‌ها عمدتا معلول عوامل مضر و آسیب‌رسان خارجی مانند آفتاب هستند و در نتیجه تغییر بافت اصلی پوست ایجاد می‌شوند، به‌همین دلیل به درمان با ترکیبات اسیدهای میوه و ‌AHA، روش لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزردرمانی برای نوسازی پوست به خوبی پاسخ می‌دهند.

چروک‌های دینامیک: که در‌نتیجه فعالیت زیاد عضلانی در ناحیه صورت پدیدار می‌شوند و عمدتا ناشی از عادت‌های غلط و عوامل آسیب‌رسان داخلی هستند. این چروک‌ها معمولا در یک‌سوم فوقانی صورت مشاهده می‌شوند.

چروک‌های شعاعی اطراف چشم‌ها موسوم به چروک‌های پنجه‌کلاغی، چروک‌های افقی پیشانی و چروک‌های اخم ناحیه میانی صورت از این نوع هستند. چروک‌های دینامیک معمولا از چروک‌های استاتیک عمیق‌ترند و به‌خوبی به درمان با تزریق ماده بوتولینوم پاسخ می‌دهند. استفاده از ماده بوتولینوم، روشی انتخابی و مطمئن برای کاهش چروک‌های دینامیک دور چشم، چروک‌های افقی پیشانی و چروک‌های اخم صورت است.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

وقتی فردی به‌دلیل ناراحت بودن از به‌وجود آمدن چین و چروک و خطوط روی صورتش به پزشک مراجعه می‌کند، برحسب وضعیت پوستش، درمان‌های متفاوتی ازجمله بوتاکس به او پیشنهاد می‌شود. این نوع درمان در کلینیک‌ها و مراکز پزشکی انجام می‌شود. مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظریف به داخل عضلات زیر چروک تزریق می‌شود که این باعث غیرفعال شدن عضله تولیدکننده چین شده و در نتیجه چروک فعال محو می‌شود. برای همین بوتاکس برای برطرف کردن چین اخم (بین 2 ابرو)، خطوط پیشانی و خطوط دور چشم بسیار عالی عمل می‌کند.

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

با استفاده از بی‌حسی موضعی یا کمپرس یخ به مدت چند دقیقه محل تزریق تقریبا بی‌حس می‌شود، بنابراین بیمار موقع تزریق فقط سوزش مختصری احساس می‌کند. همچنین برای اثربخشی بیشتر آن به بیمار توصیه می‌شود فقط تا چند ساعت اول با عضلات صورت بازی کند (اخم کند و باز کند ولی هرگز محل را ماساژ ندهد).

آیا تزریق بوتاکس عوارضی دارد؟

بوتاکس روشی کم‌عارضه است و عوارض مطرح شده برای آن نادر، جزئی و گذرا هستند. از عارضه‌های بی‌اهمیت و گذرای بعد از تزریق، می‌توان به قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون‌مردگی به‌خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق و سردردی که ممکن است تا 3‌ساعت طول بکشد نام برد هم‌اکنون بوتاکس در ایالات‌متحده روشی است که از آن برای زیباسازی صورت، بیشترین استفاده می‌شود و بازیگران سینما بیشترین مصرف‌کنندگان این ماده هستند.

چه کسی کاندیدای مناسب برای تزریق بوتاکس است؟

هر کس خواهان این است که چهره جوان‌تر و پوستی کم‌چروک‌تر داشته باشد، کاندیدای مناسبی برای تزریق است.

در چه کسانی نباید تزریق بوتاکس انجام شود؟

زنان باردار، افراد زیر 20‌سال، افرادی که از تزریق ماده انتظارات غیرواقعی دارند، بیمارانی که ثبات روانی ندارند، افراد با سابقه حساسیت نسبت به هرکدام از اجزای دارو، افراد با سابقه بیماری‌های عصبی- عضلانی مانند میاستنیگراو و اماس، کسانی که تحت درمان با داروهای خاصی هستند و نیز مصرف‌کنندگان گروهی از داروهای قلبی، نمی‌توانند از این ماده استفاده کنند.

دکتر آرزو فکور، پزشک پوست و مو:

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر آرزو فکور با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122023177

02122656857

02122656858

آدرس: زعفرانیه(مقدس اردبیلی)، پلاک 100، طبقه 4، واحد 402


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ