موزیک‌های خاص می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود

maryam01
اخیرا محققان دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که ضرب‌آهنگ‌های موسیقی و تکرار عبارت‌های موسیقایی می‌تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. این مسئله می‌تواند به درمان بدون داروی برخی بیماری‌های قلبی بینجامد. محققان می‌دانستند که سیستم کنترل داخلی بدن برای فشار خون و ضربان قلب دارای یک الگوی ۱۰ ثانیه‌ای است که به آن امواج میر می‌گویند. سپس دریافتند که اگر یک عبارت تکرارشونده‌ی موسیقایی ۱۰ ثانیه‌ای که با این امواج مییر همراه شود می‌تواند عملکرد سیستم کنترل بدن را بالا ببرد.

اخیرا محققان دانشگاه آکسفورد به این نتیجه رسیده‌اند که ضرب‌آهنگ‌های موسیقی و تکرار عبارت‌های موسیقایی می‌تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. این مسئله می‌تواند به درمان بدون داروی برخی بیماری‌های قلبی بینجامد.
محققان می‌دانستند که سیستم کنترل داخلی بدن برای فشار خون و ضربان قلب دارای یک الگوی ۱۰ ثانیه‌ای است که به آن امواج میر می‌گویند. سپس دریافتند که اگر یک عبارت تکرارشونده‌ی موسیقایی ۱۰ ثانیه‌ای که با این امواج مییر همراه شود می‌تواند عملکرد سیستم کنترل بدن را بالا ببرد.
شرکت‌کنندگان در تحقیق، سبک‌های مختلف موسیقی را اجرا کردند و ضربان قلب، نبض و فشار خون‌شان اندازه‌گیری شد. این تحقیق شامل ۱۲ دانشجوی پزشکی و ۱۲ موزیسین بود. هرچند سبک‌های مختلف موسیقی با هم فرق می‌کرد، اما واکنش قلب با شنیدن موسیقی هندی آرام‌بخش و موسیقی کلاسیک و جاز  یکسان و مشابه بود.
محققان می‌گویند: موسیقی تا پیش از این ابزاری تجاری و در قالب درمان آرام‌بخش استفاده می‌شد، اما تحقیقات ما درک پیشرفته‌ای از آن ارائه کرده، خصوصا درباره‌ی ضرب‌آهنگ‌های خاصی که می‌تواند بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. البته تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا بتواند هر گونه شک و شبهه‌ای را در این زمینه از بین ببرد و اثرات واقعی درمانی موسیقی را اثبات کند. ما می‌دانیم که فشار و اضطراب در بروز بیماری‌های قلبی‌ عروقی نقش اساسی دارد، بنابراین تأثیر آرام‌بخش موسیقی می‌تواند قابلیت درمانی داشته باشد.
(منبع: mayoclinic)

مصرف چه خوراکی هایی را برای کاهش فشار خون توصیه می کنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ