استرس زیاد چه تاثیری بر حافظه می‌گذارد؟

محققان می‌گویند‌ در افراد مسن‌تر، سطح بالای هورمون استرس‌ کورتیزول می‌تواند به زوال کوتاه‌مدت منجر حافظه شود.

محققان می‌گویند‌ در افراد مسن‌تر، سطح بالای هورمون استرس‌ کورتیزول می‌تواند به زوال کوتاه‌مدت منجر حافظه شود.

کورتیزول هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. این هورمون برای بقای انسان حیاتی است و به انسان کمک می‌کند وقتی خطر در کمین است به انسان‌ها هشدار می‌دهد و وقتی لازم است سریعاً تصمیمات درست گرفته شود، سریعاً فکر می‌کند. کروتیزول به اندازه متعادل مضر نیست و حتا طی دوره استرس، یکی از بخش‌های وضعیت طبیعی بدن است که بیشتر ضربه می‌بیند. اما دوره‌های طولانی آسیب‌دیدگی کورتیزول- چه به دلیل اضطراب و افسردگی باشد یا استرس ناشی از مجموعه‌ای از اتفاقات ناخوشایند در زندگی- برای بدن بد است. مقدار بیش از حد این هورمون مهم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و عضلات، استخوان‌ها و بافت‌های در هم تنیده را درهم بشکند. وفور کورتیزول همچنین باعث اضافه وزن و فشار خون بالا می‌شود.

و حالا محققان دانشگاه آیوا اخیراً توضیح دادند، باعث زوال حافظه کوتاه‌مدت نیز می‌شود. محققان افزایش مقدار کورتیزول را به از دست دادن سیناپس‌ها در قشر پیش پیشانی پیوند زده‌اند. این بخش از مغز مسوول حافظه کوتاه‌مدت است.  انجام آزمایش‌ روی موش‌های آزمایشگاهی این پیوند را تایید کرده است.

در آزمایش‌ها، موش‌های مسن‌تر با سطح کورتیزول بالا در پیدا کردن راه در مسیر پرپیچ و خم ضعیف عمل کردند، در حالی که موش‌های مسن با کورتیزول پایین، و همین‌طور موش‌های جوان همگی با سطح کورتیزول متفاوت توانستند راه خود را پیدا کنند.

براین اساس محققان به این نتیجه رسیدند که بین کورتیزول و از دست دادن حافظه در سنین بالای ۶۵ سال ارتباط وجود دارد.

(منبع: UPI)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-05-23 - 11:49 پاسخ

سلام باتشکر فراوان از.شما. مطالبات خیلی عالیه