نحوه آزمایش آندوسکوپی سینوس‌ها برای تشخیص سینوزیت از زبان دکتر علی اصغر باباجانی

mojtaba
اخبار پزشکی و سلامت-دکتر علی اصغر باباجانی، متخصص و جراح گوش، گلو، بینی و سر و گردن:همان‌طور که می‌دانید آزمایش آندوسکوپی سینوس‌ها به دکتر این امکان را می‌‌دهد تا بتواند تمام ساختارها و بافت‌های داخل بینی و سینوس‌ها را بررسی کند.

دکتر علی اصغر باباجانی، متخصص و جراح گوش، گلو، بینی و سر و گردن:

همان‌طور که می‌دانید آزمایش آندوسکوپی سینوس‌ها به دکتر این امکان را می‌‌دهد تا بتواند تمام ساختارها و بافت‌های داخل بینی و سینوس‌ها را بررسی کند. پیش از وارد کردن لوله‌ی آندوسکوپی به مجرای مورد نظر، مجرای داخلی بینی به کمک داروی دکنژستان برای از بین بردن هر نوع گرفتگی باز شده و بی‌حس می‌شود. سپس لوله‌ی آندوسکوپ از سوراخ بینی به داخل دهانه‌ی سینوس‌ها هدایت شده اما نمی‌تواند وارد سینوس‌ها شود. این آزمایش حتما باید توسط یک متخصص گوش، حلق و بینی انجام شود. این کار معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.
چرا این کار انجام می‌شود؟
– برای تشخیص سینوزیت بعد از انجام پرتودرمانی و سی‌تی‌اسکن.
– اگر درمان‌های اولیه‌ی سینوزیت برای رفع مشکل با شکست مواجه شده باشد.
– اگر جراحی لازم باشد. آندوسکوپی سینوس‌ها برای ارزیابی ساختارهای داخلی بینی انجام می‌شود در واقع جایی که نیازمند جراحی است.
نتایج
نتایج طبیعی:
– استخوان‌ها و بافت‌های نرم کاملا طبیعی به نظر می‌رسند.
نتایج غیرطبیعی:
– تورم و قرمزی (التهاب) غشای مخاطی
– مجراهای بینی می‌گیرد و یا اندازه و شکلش غیرعادی خواهد شد.
– رنگ مخاط از بین رفته و یا ضخیم شده و از دهانه‌ی سینوس‌ها تخلیه می‌گردد.
– دیده شدن پلیپ‌های بینی و یا اجسام خارجی در داخل بینی
– جداره‌ی بین دو سوراخ بینی دچار انحراف شود و به گرفتگی آن بینجامد.

در نگارش این مطلب از نتایج تحقیقات ارائه شده در سایت‌های ‌‌ Advance Cosmetic و Associates In Plastic و کتاب‌Plastic Surgery Secrets Plus  ‌نوشته جفری واینز وایگ استفاده شده است.

دکتر علی اصغر باباجانی، متخصص و جراح گوش، گلو، بینی و سر و گردن است. دکتر علی اصغر باباجانی پس از گذراندن دوره‌ تکمیلی جراحی آندوسکوپی سینوس و پلاستیک بینی، گواهینامه‌ی مربوطه را دریافت و پس از آن عمده‌ی فعالیت‌های خود را به اعمال جراحی پلاستیک بینی معطوف داشته است. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ