درمان‌های خانگی مطمئن برای آنفولانزا و سرماخوردگی کودکان-قسمت دوم

مهرناز زاوه
مایعات گرم می‌تواند برای کودک بسیار آرام‌بخش بوده و تراکم خلط او را کم کند. محققان دریافته‌اند که سوپ مرغ می‌تواند علائم سرماخوردگی مانند انواع دردها٬ خستگی٬ گرفتگی و تب را کاهش دهد.

در بخش نخست این مطلب ۵ درمان خانگی برای بهبود سرماخوردگی یا آنفولانزای کودک دلبنتدتان به شما آموختیم. در اینجا با ۶ راهکار موثر دیگر آشنا می‌شوید.
۶.سوپ مرغ یا چای (برای بچه‌های ۶ ماهه و بالاتر)
مایعات گرم می‌تواند برای کودک بسیار آرام‌بخش بوده و تراکم خلط او را کم کند. محققان دریافته‌اند که سوپ مرغ می‌تواند علائم سرماخوردگی مانند انواع دردها٬ خستگی٬ گرفتگی و تب را کاهش دهد.
چه باید کرد: سعی کنید برای او سوپ گرم (نه داغ) آماده کنید. محققان دریافته‌اند سوپ‌های کنسروی هم می‌توانند مثل سوپ‌های خانگی باشند. از دیگر گزینه‌های آرام‌بخش٬ استفاده از چای ولرم بابونه است.
۷.بالا قرار دادن سر (برای بچه‌های ۱۲ ماهه و بالاتر)
بالا قرار دادن سر به بچه‌ها کمک می‌کند تا وقتی دراز می‌کشند٬ بتوانند به شکل بهتری نفس بکشند.
چه باید کرد: اگر فرزندتان در تختخواب مخصوص کودک می‌خوابد٬ سعی کنید زیر بالش او چند عدد حوله یا کوسن‌های نازک قرار دهید. تا حد امکان حواستان باشد که پاهایش بیرون از تخت قرار نگیرد. چون باعث می‌شود که تخت حالت ثابتی نداشته باشد. برای بچه‌هایی که در تخت‌های بزرگ می‌خوابند٬ باید از کوسن‌های بیشتری استفاده کنید. اگر کودکتان در خواب خیلی پیچ و تاب می‌خورد٬ بهتر است که با حرکت دادن حوله‌ها یا یک کوسن زیر بالش او٬ سرش را در جای مناسب و بالاتر از سایر جاها قرار دهید.
۸.عسل (برای بچه‌های ۱۲ ماه به بالا)
عسل باعث تسکین گلو درد شده و میزان سرفه‌ها را کنترل می‌کند.
چه باید کرد: سعی کنید نصف تا یک قاشق چایخوری به او عسل بدهید٬ یا آنکه عسل را با آب داغ مخلوط کرده و چند قطره لیمو به آن بیافزایید تا ویتامین C بدن او هم تأمین شود. از آنجایی که عسل حالت چسبنده دارد٬  باید بعد از مصرف دهان و دندان او را بشویید٬ خصوصا اگر وقت خوابش نزدیک باشد.
۹.فین کردن (برای بچه‌های ۲ سال به بالا)
تمیزکردن مخاط بینی به بچه کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس کشیده و بهتر بخوابد و احساس راحتی بیشتری داشته باشد.
چه باید کرد: بسیاری از بچه‌ها تا سن ۴ سالگی نمی‌توانند به خوبی فین کنند٬ اما بعضی‌های دیگر تا سن ۲ سالگی در این کار خبره می‌شوند. در اینجا به چند روش برای یاد دادن فین کردن به بچه اشاره می‌کنیم:
-بگذارید بچه‌تان از شما تقلید کند. برای بعضی بچه‌ها همین می‌تواند مفید باشد.
-به او توضیح دهید که فین کردن بر خلاف بوییدن است.
-به او یاد دهید که یک سوراخ بینی‌اش را گرفته و از سوراخ دیگر با شدت فین کند. یک آینه یا تکه‌ی دستمال کوچکی زیر بینی او می‌تواند کمک کند تا نفس‌هایش را ببیند.
۱۰.قوری توری (برای بچه‌های ۴ سال به بالا)
نتی پات یا قوری توری می‌تواند محلول نمکی را در بینی بچه بریزد٬ هوا را مرطوب ساخته و مخاط را رقیق و شل کند.
چه باید کرد:  بعد از تهیه‌ی قوری توری٬ آن را با محلول آب نمک پر کنید. به بچه‌تان بگویید که سرش را کج کرده و در همان حالت از دهان نفس بکشد٬ بعد نوک قوری را در سوراخ بینی بالایی قرار دهد. آب نمک به آرامی از حفره‌ی بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج خواهد شد. بعد از او بخواهید سر را به سمت دیگری کج کرده و همان کار را تکرار کند.
۱۱.قرقره کردن آب نمک (برای بچه‌های ۴ سال به بالا)
قرقره کردن آب نمک یک روش سنتی برای درمان گلودرد است. از طرفی به تمیز شدن مخاط گلو هم کمک می‌کند. بهتر است بچه‌تان بالای چهار سال باشد تا این کار را انجام دهد. برای بسیاری از بچه‌ها٬ این سن٬ سن مدرسه رفتن است.
چه باید کرد: اول بگذارید بچه‌تان این کار را با آب معمولی تمرین کند. به او بگویید که سرش را کمی به سمت عقب خم کرده و آب را در پشت گلوی خود نگه دارد اما قورت ندهد. وقتی توانست این کار را انجام دهد٬ آن وقت از او بخواهید تا با گلویش صدا درآورد. به او یاد دهید که این صدا باید چگونه باشد. به او آموزش دهید که باید آن آب را به بیرون تف کند به جای آنکه قورت دهد.
(منبع: dailymail)

چه زمانی تب نوزاد خطرناک است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ