مراقب خطر آلودگی ناشی از ژل‌های سونوگرافی باشید

maryam01
اکثر ما از سونوگرافی برای تصویربرداری از بخش‌های داخلی بدن خصوصا در دوره بارداری اطلاع داریم. بر خلاف تصاویری که امروزه با حذف اشعه‌‌ ایکس، سی‌تی اسکن و ام.‌آر.‌آی انجام می‌شود، در سونوگرافی از امواج صوتی با طول موج بالا برای ثبت تصاویر متحرک از اعضای داخلی بدن هنگام فعالیت استفاده می‌شود، مثلا از جریان خون، یا ضربان قلب نوزاد در جنین. در واقع پزشکان از این ابزار برای جراحی خود استفاده می‌کنند. تشخیص‌هایی که از طریق سونوگرافی انجام می‌شود می‌تواند روی سطح بدن و با کمک یک بالشتک مبدل انرژی و یا در داخل بدن به کمک یک سوند صورت گیرد

اکثر ما از سونوگرافی برای تصویربرداری از بخش‌های داخلی بدن خصوصا در دوره بارداری اطلاع داریم. بر خلاف تصاویری که امروزه با حذف اشعه‌‌ ایکس، سی‌تی اسکن و ام.‌آر.‌آی انجام می‌شود، در سونوگرافی از امواج صوتی با طول موج بالا برای ثبت تصاویر متحرک از اعضای داخلی بدن هنگام فعالیت استفاده می‌شود، مثلا از جریان خون، یا ضربان قلب نوزاد در جنین. در واقع پزشکان از این ابزار برای جراحی خود استفاده می‌کنند.
تشخیص‌هایی که از طریق سونوگرافی انجام می‌شود می‌تواند روی سطح بدن و با کمک یک بالشتک مبدل انرژی و یا در داخل بدن به کمک یک سوند صورت گیرد که از طریق یک لوله‌‌ نرم از راه دهان و یا سوراخ‌های دیگر به داخل بدن وارد می‌شود.
در هر دو حالت، به منظور افزایش انتقال طول موج و اطمینان از دریافت تصاویر شفاف از دستگاه مبدل انرژی، از ژل استفاده شده و این کار با حذف امواجی با طول موج بالا صورت می‌گیرد.
بعد از سن ۱۶ سالگی، بیمارانی که مشکل قلبی دارند ممکن است ژل‌های به کار رفته در پژواک‌نگاری مری‌گذر، یعنی جایی که یک سوند از راه دهان برای قرار دادن مبدل انرژی فراصوتی در مری و نزدیک قلب به کار می‌رود، باعث انتقال آلودگی به آنها شود. سازمان دارو و غذای جهانی اخیرا به پزشکان برای استفاده از این ژل‌ها هشدار داده است.
(منبع: mayoclinic)

تست سونوگرافی ترانس واژینال برای چه مواقعی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ