نقش ژنتیک در دیسک کمر

maryam01
تحقیقات قبلی درباره‌‌ خواهر یا برادرهای دوقلو و مطالعاتی ژنتیکی بعد از آن حاکی از وجود زمینه‌ی ‌ژنتیکی برای پیشرفت بیماری دیسک کمر بود. اما این بیماری در بین برخی از بیماران با محدودیت‌هایی همراه است.

تحقیقات قبلی درباره‌‌ خواهر یا برادرهای دوقلو و مطالعاتی ژنتیکی بعد از آن حاکی از وجود زمینه‌ی ‌ژنتیکی برای پیشرفت بیماری دیسک کمر بود. اما این بیماری در بین برخی از بیماران با محدودیت‌هایی همراه است. در واقع نتایج تحقیقات انجام شده بر روی ۲ میلیون نفر نشان می‌دهد که در پیشرفت یا بدتر شدن این بیماری، یک مؤلفه‌ی ژنتیکی دخیل است. به علاوه عواملی که بروز دیسک ناشی از بیماری را از دیسک کمر بدون درد تفکیک می‌کند می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی باشد.
اگرچه وجود خطر زیاد در افراد نزدیک خانواده ممکن است گویای انتقال ژنتیکی این بیماری باشد، اما در عین حال می‌توان خطر تماس‌های خانگی یا محیط‌های مشترک را هم دلیل تشدید این بیماری دانست. محققان می‌گویند که خطر این بیماری در اقوام درجه‌ی دو و سه قویا منجر به انتقال ژنتیکی این بیماری می‌شود.
باید گفت که در ارتباط با تحقیقات صورت‌گرفته، محدودیت‌هایی وجود دارد. ما نمی‌توانیم شدت بیماری یا میزان واکنش نسبت به روش‌های درمان آن را بسنجیم. در واقع تحقیقات بر این نیست تا یک مبنای ژنتیکی دقیق را برای این بیماری تعیین کند، بلکه می‌خواهد بگوید که آنها نقش مهمی ایفا می‌کند.
ناگفته نماند که بیماری دیسک کمر ممکن است به خاطر عوامل مختلفی رخ دهد از جمله فشارهای مکانیکی به ستون فقرات، از بین رفتن و ساییدگی دیسک کمر به خاطر بالا رفتن سن، عوامل بیوشیمیایی و ژنتیکی. تحقیقات جدید کوشیده است تا یک زمینه‌ی غیروراثتی را نسبت به پیشرفت بیماری دیسک کمر شناسایی کرده و ژن‌های مسئول را مشخص کند، در واقع شناسایی ژن‌های ویژه‌ای که می‌تواند در آینده برای پیشرفت در داروسازی جهت پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر باشد.
(منبع: mayoclinic)

گزینه‌های درمانی برای درمان دیسک کمر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ