برای بیماران‌ که در کما هستند داستان خانوادگی تعریف کنید تا سریع‌تر به هوش بیایند

maryam01
در فرآیند التیام و بهبودی، حضور موثر و تا حدی مرموز انسان و اعضای خانواده تأثیر چشمگیری داشته و اغلب از سوی علم نوین پزشکی نادیده گرفته می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بیمارانی که به کما می‌روند و در این حالت خانواده‌هایشان برای آنها در هنگام بی‌هوشی یا ناهشیاری، داستان‌های آشنا و شناخته‌شده تعریف می‌کنند، نسبت به بیمارانی که به طور طبیعی روند بهبودی خود را طی می‌کنند، به طور چشمگیری آگاهی خود را سریع‌تر به دست می‌آورند. محققان دریافته‌اند بیمارانی که در کما و در حالت ناهشیاری یا بی‌هوشی هستند، وقتی صدای یکی از اعضای خانواده یا صدایی آشنا می‌شنوند، واکنش‌های بهتری از خود نشان می‌دهند. خصوصا شنیدن کسی که رابطه‌ی عاطفی با فرد دارد و برای او داستان تعریف می‌کند باعث می‌شود که فرد بتواند سریع‌تر آگاهی و هشیاری خود را به دست آورده و نیز نسبت به گفتگوها واکنش بهتری نشان دهد.

در فرآیند التیام و بهبودی، حضور موثر و تا حدی مرموز انسان و اعضای خانواده تأثیر چشمگیری داشته و اغلب از سوی علم نوین پزشکی نادیده گرفته می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بیمارانی که به کما می‌روند و در این حالت خانواده‌هایشان برای آنها در هنگام بی‌هوشی یا ناهشیاری، داستان‌های آشنا و شناخته‌شده تعریف می‌کنند، نسبت به بیمارانی که به طور طبیعی روند بهبودی خود را طی می‌کنند، به طور چشمگیری آگاهی خود را سریع‌تر به دست می‌آورند.
محققان دریافته‌اند بیمارانی که در کما و در حالت ناهشیاری یا بی‌هوشی هستند، وقتی صدای یکی از اعضای خانواده یا صدایی آشنا می‌شنوند، واکنش‌های بهتری از خود نشان می‌دهند. خصوصا شنیدن کسی که رابطه‌ی عاطفی با فرد دارد و برای او داستان تعریف می‌کند باعث می‌شود که فرد بتواند سریع‌تر آگاهی و هشیاری خود را به دست آورده و نیز نسبت به گفتگوها واکنش بهتری نشان دهد. شنیدن یک صدای آشنا در واقع پر کردن خلاء بین وضعیت کمایی و هشیاری است.
در یک تحقیق، آن دسته از بیمارانی که در معرض شنیدن داستان قرار داشتند، تنها در صورتی واکنش نشان می‌دادند که آن داستان را یک فرد آشنا یا یکی از اعضای خانواده تعریف کرده باشد، در واقع ویژگی‌های تُن صدای فرد گوینده نقش مستقیمی در التیام عصبی بیمار ایفا می‌کرد. اما در کل این آزمایش مشخص کرد بیمارانی که در کما هستند و برای آنها داستان خوانده می‌شود، حتی نسبت به صداهای ناآشنا هم واکنش نشان دادند و محققان این وضعیت را ناشی از تقویت قدرت حسی آنها دانستند. به عبارت دیگر، داستان‌هایی که از سوی یک صدای آشنا گفته شد منجر به این شد که فرد از وضعیت کمایی خود سریع‌تر خارج شود. این نشان می‌دهد که قدرت بیماران برای تحلیل و پردازش و درک آنچه که می‌شنوند، در این فرآیند تقویت می‌‌شود.
(منبع: mayoclinic)

با انواع کما، انواع و علل آن آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ