مقاومت نسبت به درمان کم‌شنوایی ممکن است به افسردگی بینجامد

maryam01
کم‌شنوایی می‌تواند تاثیر اخلال‌گری در زندگی روزانه‌‌ میلیون‌ها نفر از افراد به جا بگذارد. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌د‌هد که این بیماری بر کیفیت و وضعیت زندگی افراد بزرگسالی که به دنبال درمان این بیماری نیستند، تاثیرات منفی می‌گذارد. دکتر دیوید میر روان‌شناس می‌گوید: بسیاری از افرادی که به سختی می‌شنوند یا مشکلات کم‌شنوایی دارند معمولا در سکوت و پنهانی با مشکلات شنوایی خود مبارزه کرده و به سختی سعی می‌کنند با دنیای بیرون خود ارتباط برقرار کنند. آمار نشان می‌دهد حدود ۱۵ درصد از افراد آمریکایی بزرگسال که چیزی حدود ۳۷.۵ میلیون نفر هستند مشکلات شنوایی دارند. در بخشی دیگر از این آمار مشخص شده که در بین افراد مسنّ حدود ۷۰ ساله و بالاتر که از سمعک‌های شنوایی یا ابزارهای کمکی برای شنیدن استفاده می‌کنند، از هر ۳ نفر، به ندرت ۱ نفر از این سمعک‌ها یا ابزار استفاده کرده است.

کم‌شنوایی می‌تواند تاثیر اخلال‌گری در زندگی روزانه‌‌ میلیون‌ها نفر از افراد به جا بگذارد. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می‌د‌هد که این بیماری بر کیفیت و وضعیت زندگی افراد بزرگسالی که به دنبال درمان این بیماری نیستند، تاثیرات منفی می‌گذارد.
دکتر دیوید میر روان‌شناس می‌گوید: بسیاری از افرادی که به سختی می‌شنوند یا مشکلات کم‌شنوایی دارند معمولا در سکوت و پنهانی با مشکلات شنوایی خود مبارزه کرده و به سختی سعی می‌کنند با دنیای بیرون خود ارتباط برقرار کنند. آمار نشان می‌دهد حدود ۱۵ درصد از افراد آمریکایی بزرگسال که چیزی حدود ۳۷.۵ میلیون نفر هستند مشکلات شنوایی دارند. در بخشی دیگر از این آمار مشخص شده که در بین افراد مسنّ حدود ۷۰ ساله و بالاتر که از سمعک‌های شنوایی یا ابزارهای کمکی برای شنیدن استفاده می‌کنند، از هر ۳ نفر، به ندرت ۱ نفر از این سمعک‌ها یا ابزار استفاده کرده است.
گزارش‌های مرکز ملّی آمار سلامت در آمریکا نشان می‌دهد که مردم بعد از بروز نخستین علائم کم‌شنوایی به طور متوسط حدود شش سال برای مداوای آن صبر می‌کنند. دکتر مِیِر می‌گوید که این وقفه می‌تواند به خاطر انکار این مسئله و یا کمبود آگاهی درباره‌ی این باشد که چقدر شنوایی آنها دچار اختلال شده است.
آیا با افزایش ابزاری که به شنوایی کمک می‌کنند می‌توان از بروز افسردگی و زوال عقل پیشگیری کرد؟
بر اساس تحقیقاتی که بر روی ۲۳۰۴ نفر از افرادی که مشکل کم‌شنوایی داشتند انجام شده محققان دریافتند که آن دسته از افرادی که از سمعک‌ها یا ابزارهای تقویت شنوایی استفاده نکردند، احتمال بروز افسردگی تا ۵۰ درصد در آنها بیشتر بود.
چند نکته درباره کم‌شنوایی
– در ایالات متحده از هر ۱۰۰۰ بچه، ۲ تا ۳ نفرشان با کم‌شنوایی قابل تشخیص زاده می‌شوند.
– ابزارهای تقویت‌کننده‌ی شنوایی می‌تواند در آغاز برای افرادی مفید باشد که کم‌شنوایی آنها ناشی از آسیب به سلول‌های حسی کوچک واقع در گوششان است.
– آسیب به این سلول‌ها ممکن است به خاطر سالخوردگی، بیماری یا ضربه‌های دیگری رخ داده باشد.
(منبع: mayoclinic)

همه چیز درباره کم شنوایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ