نکاتی مهم درباره ضربه مغزی

maryam01
ضربه مغزی از دلایل اصلی مرگ و میر و از کار افتادن اعضای بدن در سرتاسر جهان است. دلایل بروز آن ممکن است به خاطر تصادف با وسائل نقلیه، افتادن یا وارد شدن آسیب بیرونی به سر باشد که منجر به حرکت سریع مغز در داخل جمجمه می‌شود. در ضربه مغزی، مغز ممکن است در نتیجه‌ی ضربه یا حرکت سریع پشت گردن و جابجایی مهره‌های گردن آسیب ببیند. و این اتفاق باعث می‌شود که مغز پیچ درد گرفته، دچار کشش شده، کبود یا متورم شود. ضربه مغزی مغز می‌تواند متمرکز یا منتشر باشد: آسیب منتشر شامل آسیب به آکسون‌هاست. همانطور که می‌دانید آکسون‌ها مسیرهای ارتباطی میکروسکوپی در مغز هستند که از سلول‌های مغزی جریان می‌یابند. آسیب متمرکز معمولا به بافت‌های خاصی از مغز آسیب وارد می‌کند. انواع این آسیب‌ها عبارتند از کبودی (کبودی بافت مغزی)، جراحت و یا دمل خونی (توده‌های خونی داخل یا خارج مغز) که می‌تواند باعث افزایش فشار خون در مغز شود.

ضربه مغزی از دلایل اصلی مرگ و میر و از کار افتادن اعضای بدن در سرتاسر جهان است. دلایل بروز آن ممکن است به خاطر تصادف با وسائل نقلیه، افتادن یا وارد شدن آسیب بیرونی به سر باشد که منجر به حرکت سریع مغز در داخل جمجمه می‌شود.
مغز چگونه آسیب می‌بیند؟
در ضربه مغزی، مغز ممکن است در نتیجه‌ی ضربه یا حرکت سریع پشت گردن و جابجایی مهره‌های گردن آسیب ببیند. و این اتفاق باعث می‌شود که مغز پیچ درد گرفته، دچار کشش شده، کبود یا متورم شود. ضربه مغزی مغز می‌تواند متمرکز یا منتشر باشد: آسیب منتشر شامل آسیب به آکسون‌هاست. همانطور که می‌دانید آکسون‌ها مسیرهای ارتباطی میکروسکوپی در مغز هستند که از سلول‌های مغزی جریان می‌یابند.
آسیب متمرکز معمولا به بافت‌های خاصی از مغز آسیب وارد می‌کند. انواع این آسیب‌ها عبارتند از کبودی (کبودی بافت مغزی)، جراحت و یا دمل خونی (توده‌های خونی داخل یا خارج مغز) که می‌تواند باعث افزایش فشار خون در مغز شود.
شدت ضربه مغزی را چگونه می‌توان تشخیص داد؟
ضربه مغزی می‌تواند خفیف باشد یا شدید باشد. دو نشانه‌ی بارز شدت این آسیب عبارت است از تشخیص این‌که فرد چه مدت در کما بوده و نیز مدت زمانی فراموشی پس از ضربه‌ی مغزی.
تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت ضربه مغزی
تاثیرات ناشی از ضربه مغزی ، به محل و دامنه‌ی آسیب و میزان بهبودی آن ارتباط دارد. دوران بهبودی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و با توجه شرایط فرد پیش از آسیب و عوامل دخیل در شیوه‌ی زندگی، این وضعیت در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از این تأثیرات عبارتند از:
 – حساسیت زیاد
– مشکلات شناختی مانند مشکلات حافظه، کوتاه شدن میزان دقت
– مشکلات در عملکردهای اداری یا اجرایی
– خشم
– خستگی
– سردرد
– افسردگی
(منبع: medicinenet)

ضربه‌‌ مغزی ممکن است به مشکلات تمرکزی بینجامد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ