انگ اجتماعی، دلیل پنهان کردن بیماری ایدز!

faateme1366
تعداد زیادی از بیماران مبتلا به بیماری ایدز به دلیل انگ اجتماعی، بیماری خود را پنهان می کنند و همین پنهان کاری، موجب گسترش این بیماری و در نتیجه نداشتن آمار واقعی از مبتلایان به ایدز می شود.

انگ ها چه درونی (از طرف خود فرد) و چه بیرونی (از طرف جامعه)، نه تنها منجر به محرومیت های اجتماعی و تبعیض می شود، بلکه می تواند بر سلامت فردی و اجتماعی تاثیر منفی بگذارد.

عدم آگاهی کافی در مورد ایدز، تصور غلط در مورد شیوه های انتقال این بیماری، عدم اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی، دسترسی نداشتن به خدمات درمانی و احساس درمان ناپذیر بودن ایدز، موجب انگ اجتماعی می شود.

این انگ از طرف جامعه با کاهش سلامت روان و سلامت اجتماعی این افراد ارتباط قوی دارد و منجر به کاهش اعتماد به نفس می شود.

یادمان باشد که در مواجهه با فرد مبتلا به ایدز، قبل از هر چیزی بایستی از قضاوت در رابطه با اینکه چگونه و از چه راهی به بیماری خطرناک ایدز مبتلا شده، بپرهیزیم و به بیمار اجازه دهیم در جامعه حضور داشته و به زندگی عادی خود ادامه دهد.

آگاهی داشتن از بیماری ایدز و راه های انتقال و پیشگیری از آن به ما کمک می کند تا خود از این بیماری در امان باشیم و هم موجب می شود تا با فرد دچار ایدز چه رفتاری داشته باشیم.

ایدز بیماری است که توسط ویروسی به نام HIV در بدن بویژه در گلبول های سفید خون رخنه می کند و بتدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف و فرد را به انواع عفونت ها و سرطان ها مبتلا کرده و در نهایت منجر به مرگ او می شود.

از زمانی که فرد به HIV مبتلا می شود، یعنی از زمان ورود ویروس تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد و در این مدت نیز فرد سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد اما احتمال انتقال ویروس از وی به دیگران وجود دارد.

بر اساس آخرین آمار، حدود 30 هزار نفر مبتلا به ویروس HIV (عامل بیماری ایدز) در کشور ثبت شده اند و تعداد واقعی افراد مبتلا به این بیماری حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان این که همه جای دنیا به دلایل مختلف، آمار HIV واقعی نیست، گفت: آمار واقعی ایدز، بستگی به شرایط فرهنگی کشورها دارد.

دکتر سید محمود رضوانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین برخی از مبتلایان به ایدز به دلیل انگ اجتماعی بعد از اثبات این بیماری، به مراکز مربوط به مشاوره ایدز، مراجعه نمی کنند و این مهم نیز دلیلی برای در دست نداشتن آمار واقعی از بیماری ایدز است.

وی تعداد مبتلایان شناسایی شده به ایدز در گیلان را 280 نفر عنوان و اظهار کرد: از این آمار، عده ای کوچ کردند، عده ای از دنیا رفتند، به تعدادی دیگر دسترسی نداریم و برخی هم از ما خدمات درمانی و مشاوره دریافت می کنند.

وی در رابطه با الگوی ابتلا به ایدز در گیلان نیز خاطر نشان کرد: 60 تا 65 درصد از این افراد از طریق تزریقی (معتادان به مواد مخدر) ، 20 تا 25 درصد از طریق جنسی و بقیه از طریق دیگر راه های انتقال از جمله از مادر به کودک مبتلا شده اند.

رضوانی شناسایی بیماران مبتلا به ویروس HIV را مهم دانست و تصریح کرد: همانطوری که گفته شده، انگ اجتماعی موجب می شود که افراد دارای رفتار پرخطر که بایستی حتما به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنند، از این کار خودداری نمایند.

وی به فعالت مرکز مشاوره بیماری های رفتاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان برای شناسایی و ارائه خدمات به بیماران ایدزی اشاره و اضافه کرد: این مرکز در شهرهای رشت، لاهیجان و آستارا فعال است و به زودی در شهرستان بندرانزلی نیز فعالیت خود را آغاز می کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تصریح کرد: در این مرکز ابتدا مشاوره های لازم از مراجعه کنندگان انجام می گیرد و در صورت نیاز برای آزمایش اقدام می شود.

وی با بیان این که در صورت مثبت بودن آزمایش، کار درمانی از بیمار آغاز می شود، ادامه داد: تمام اقدامات در این مرکز با نهایت رازداری و اخلاق مداری است و خدمات نیز به صورت رایگان انجام می گیرد.

رضوانی با اشاره به درمان دارویی بیماران مبتلا به ایدز اظهار کرد: اگر مبتلایان به ایدز حرف هایی که در این مراکز به آنها گفته می شود، خوب گوش کرده و به آن عمل کنند و مراجعه بموقع داشته باشند، به اندازه عمر طبیعی ، عمر خواهند داشت.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تصریح کرد: اگر بیماران ایدز از راه های انتقال پرهیز کنند، می توانند همانند سایر افراد در جامعه فعالیت داشته و هم سفره خانواده، دوست و آشنا باشند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به راه های انتقال ویروس HIV بیان داشت: تماس جنسی فرد مبتلا بدون استفاده از کاندوم، استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مانند تیغ و سوزن خالکوبی، انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر به نوزاد در دوران حاملگی، زایمان و شیردهی مهمترین راه های انتقال بیماری ایدز است.

وی یادآور شد: خویشتن داری در زمان تجرد و انجام ندادن روابط نامشروع جنسی، وفاداری به همسر در زمان تاهل، استفاده از کاندوم در تماس جنسی با شریک مبتلا یا مشکوک به ابتلا، پرهیز از مصرف مواد مخدر بویژه نوع صنعتی آن و روان گردان ها و استفاده نکردن از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی و وسایل تزریق به صورت مشترک از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری HIV است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد: هرگونه دست دادن، بغل کردن، بوسیدن فرد مبتلا به این بیماری و نشستن در کنار این افراد چه در محیط کار، مدرسه و خانه سبب انتقال بیماری نمی شود.

رضوانی ادامه داد: استفاده از توالت، حمام و استخر مشترک، تماس پوست سالم با مایعات و ترشحات بدن فرد مبتلا، استفاده از تلفن، خوردن و آشامیدن یا استفاده از ظروف مشترک نیز سبب انتقال بیماری از فرد مبتلا به دیگران نمی شود.

وی آموزش را رکن مهم و اصلی در پیشگیری از بیماری مبتلا به ویروس HIV دانست و اضافه کرد: همه خانواده ها، مسئولان، رسانه ها و متولیان آموزش و پرورش، دانشگاه ها، نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی کشور باید به صورت جدی به این مهم توجه کنند.

منبع: ایرنا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ