آیا آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند مانع مرگ بیماران مبتلا به سرطان معده شوند؟

maryam01
یافته‌های جدید نشان می‌دهند که مصرف آنتی‌بیوتیک برای یک باکتری رایج (هلیکوباکتر پیلوری)، احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. در سال‌های بین 1980 و 1990 پزشکان بین عفونت باکتری مذکور با شکل‌گیری تومور معده ارتباط پیدا کرده بودند. اما مقاله‌ای جدید که توسط Cochrane Library منتشر شده است، کارایی مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک در کاهش میزان مرگ ناشی از تومور معده را نشان نداد. از اوایل قرن پیش میزان ابتلا به سرطان معده در اروپا و آمریکای شمالی کاهش پیدا کرد. با این حال، این سرطان همچنان اولین عامل مرگ و میر در بین انواع تومورها، به خصوص در مناطق در حال توسعه است. تخمین زده می‌شود که هر سال یک میلیون نفر مبتلا به سرطان معده تشخیص داده می شوند و 723 هزار نفر نیز به سبب این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. تا سال 1975 سرطان معده شایع‌ترین نوع تومور بود، اما اکنون این سرطان در رده‌ی پنجم تومورهای بدخیم و رده‌ی سوم سرطان‌های منجر به مرگ است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهند که مصرف آنتی‌بیوتیک برای یک باکتری رایج (هلیکوباکتر پیلوری)، احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. در سال‌های بین 1980 و 1990 پزشکان بین عفونت باکتری مذکور با شکل‌گیری تومور معده ارتباط پیدا کرده بودند. اما مقاله‌ای جدید که توسط Cochrane Library منتشر شده است، کارایی مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک در کاهش میزان مرگ ناشی از تومور معده را نشان نداد.
از اوایل قرن پیش میزان ابتلا به سرطان معده در اروپا و آمریکای شمالی کاهش پیدا کرد. با این حال، این سرطان همچنان اولین عامل مرگ و میر در بین انواع تومورها، به خصوص در مناطق در حال توسعه است. تخمین زده می‌شود که هر سال یک میلیون نفر مبتلا به سرطان معده تشخیص داده می شوند و 723 هزار نفر نیز به سبب این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. تا سال 1975 سرطان معده شایع‌ترین نوع تومور بود، اما اکنون این سرطان در رده‌ی پنجم تومورهای بدخیم و رده‌ی سوم سرطان‌های منجر به مرگ است. بیشتر از نیمی از موارد سرطان معده‌ی تشخیص داده شده در شرق آسیا بوده و مردان بیش از زنان به آن دچار می‌شوند. گزینه‌های درمانی مرتبط با سرطان معده محدود هستند و اکثر مبتلایان به این بیماری فوت می‌کنند.
هلیکوباکتر پیلوری با سرطان معده مرتبط است و تعداد زیادی از مردم جهان به این باکتری آلوده هستند. آب، حیوانات و غذاهای فاسد از مواردی هستند که این باکتری توسط آن‌ها گسترش می‌یابد. البته اغلب افراد دارای این باکتری دچار سرطان معده نمی‌شوند؛ در واقع ابتلا این افراد به زخم معده شایع‌تر است. برای تشخیص وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری از آزمایش خون، آزمایش تنفس، آزمایش مواد برداشته شده از معده توسط آندوسکوپی و آزمایش مدفوع استفاده می‌شود.
از آنجایی که سرطان معده معمولاً مرگ بیمار را به دنبال خواهد داشت، برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بهتر است موارد ابتلا به آن را کاهش داد.
در تحقیق یاد شده 6.497 نفر که به باکتری هلیکوباکتر پیلوری آلوده بودند شرکت داشتند. در 6 مرحله‌ی آزمایش مشخص شد که مصرف یک دوره‌ آنتی‌بیوتیک منجر به کاهش واضح ابتلا به سرطان معده گردید. از افرادی که در این آزمایش تحت درمان قرار گرفته بودند فقط 6.1 درصد (51 از  3294 نفر) و از آنانی که تحت درمان قرار نگرفته یا دارونما دریافت کرده بودند 4.2 درصد (76 از 3203 نفر) دچار سرطان معده شدند. تعداد موارد مرگ ناشی از سرطان در میان آن 127 نفر که در این تحقیق سرطان معده‌ی آن‌ها تشخیص داده شده بود بسیار کمتر از آن چیزی بود که به توان به یک نتیجه‌گیری رسید. متخصصان بر این باورند که مدارک کافی مبنی بر اینکه از بین بردن عفونت باکتریایی می‌تواند جان افراد را نشان دهد در دست نیست.
(منبع: medicinenet)

عوامل خطرزای سرطان معده چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ