عوامل خطرزای سرطان معده چیست؟

maryam01
عامل خطرزا به هر چیزی گفته می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان را در شما تشدید کند. سرطان‌های مختلف دارای عوامل خطرزای متفاوتی هستند. برخی عوامل خطرزا مانند سیگار کشیدن قابل تغییرند. محققان عوامل خطرزای متعددی را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلای فرد را به سرطان معده افزایش می‌دهد. در این‌جا به چند نوع از این عوامل اشاره می‌‌کنیم. جنسیت سرطان معده در مردان شایع‌تر از زنان است. سن میزان افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در افراد بالای ۵۰ سال بسیار زیاد است. معمولا اکثر این افراد در سنین ۶۰ تا ۸۰ سالگی هستند. جغرافیا سرطان معده در سراسر جهان در ژاپن، چین، اروپای جنوبی و شرقی و آمریکای جنوبی و مرکزی بسیار شایع است

عامل خطرزا به هر چیزی گفته می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان را در شما تشدید کند. سرطان‌های مختلف دارای عوامل خطرزای متفاوتی هستند. برخی عوامل خطرزا مانند سیگار کشیدن قابل تغییرند. محققان عوامل خطرزای متعددی را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلای فرد را به سرطان معده افزایش می‌دهد. در این‌جا به چند نوع از این عوامل اشاره می‌‌کنیم.
جنسیت
سرطان معده در مردان شایع‌تر از زنان است.
سن
میزان افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در افراد بالای ۵۰ سال بسیار زیاد است. معمولا اکثر این افراد در سنین ۶۰ تا ۸۰ سالگی هستند.
جغرافیا
سرطان معده در سراسر جهان در ژاپن، چین، اروپای جنوبی و شرقی و آمریکای جنوبی و مرکزی بسیار شایع است. شیوع این بیماری در آفریقای شمالی و غربی، آسیای مرکزی و جنوبی و آمریکا شمالی کمتر است.
عفونت پیلوری هلیکوباکتر
به نظر می‌رسد این عفونت دلیل اصلی سرطان معده باشد، خصوصا سرطان در بخش پایینی معده. عفونت طولانی‌مدت معده با این میکروب به التهاب و تغییرات پیشاسرطانیِ جداره‌ی داخلی معده می‌انجامد.
لنفوم معده
افرادی که نوع خاصی از لنفوم معده دارند و به آن «بافت لنفاوی مرتبط با مخاط» یا MALT می‌گویند خطر رشد بدخیم بافت‌های غده در معده‌ی آنها بسیار بیشتر است.
رژیم غذایی
افردی که رژیم‌های غذایی‌شان سرشار از غذاهای دودی‌شده، ماهی و گوشت نمک‌اندودشده و سبزیجات شور است بیشتر در معرض خطر سرطان معده قرار دارند. نیترات‌ها و نیتریت‌ها هم موادی هستند که به وفور در گوشت‌های نمک‌سودشده یافت می‌شود.
استعمال دخانیات
سیگار کشیدن باعث افزایش سرطان معده می‌شود، خصوصا سرطان‌های مربوط به بخش بالایی معده نزدیک مری و میزان سرطان معده در افراد سیگاری، دوبرابر است.
اضافه وزن یا چاقی
یکی از دلایل احتمالی سرطان دهانه‌‌ی معده، اضافه وزن یا چاقی بوده که هنوز تحقیقات درباره‌ی صحت آن در دست انجام است.
(منبع: mayoclinic)

 

قوی‌ترین عامل شناخته شده سرطان معده کدام است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ