پرهیز غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا

maryam01
سنگ صفرا زمانی پدید می‌آید که رسوب بلورین مایعات هاضمه در کیسه صفرا انباشته شود. سنگ صفرا معمولا به علت انباشت بیش از اندازه کلسترول در صفرا ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از درد ناشی از سنگ کیسه صفرا، به بیماران توصیه می‌شود که رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

سنگ صفرا زمانی پدید می‌آید که رسوب بلورین مایعات هاضمه در کیسه صفرا انباشته شود. سنگ صفرا معمولا به علت انباشت بیش از اندازه کلسترول در صفرا ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از درد ناشی از سنگ کیسه صفرا، به بیماران توصیه می‌شود که رژیم غذایی خود را تغییر دهند. دانستن دستور پرهیز غذایی باعث جلوگیری از درد و ناراحتی‌های مرتبط با بیماری شده و مانع از پیدایش سنگ‌های جدید خواهد شد. حذف غذاهای پر خطر از برنامه غذایی نقش بسزایی در کاهش درد و ناراحتی‌های مربوط به سنگ صفرا دارد.
بنا به توصیه پزشکان، بیماران باید از مصرف تخم‌مرغ بپرهیزند؛ چون کلسترول بالایی دارد و کیسه صفرا را در معرض ابتلا به آلرژی‌های غذایی قرار می‌دهد. بر اساس تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، تخم‌مرغ یک غذای آلرژی‌زا با کلسترول بالا است. این دو عامل نقش قابل توجهی در التهاب کیسه صفرا دارند.
دپارتمان تغذیه و رژیم غذایی نورفولک و بیمارستان دانشگاه نورویچ در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که گوشت پر چرب برای بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا بسیار مضر است. گوشت قرمز، گوشت خوک، سوسیس و کالباس و ماهی‌های روغنی از جمله مواردی هستند که باید از آنها اجتناب شود. به بیماران توصیه می‌شود که به جای گوشت‌های پر چرب از منابع پروتئینی بدون چربی مانند ماهی‌های آب سرد، مرغ و بوقلمون استفاده کنند. پوست و چربی‌های اضافی مرغ باید برداشته شوند تا سنگ کیسه صفرا تحریک نشود.
مواد غذایی سرخ کردنی نیز باید از رژیم غذایی حذف شوند. مصرف غذاهای فست‌فود به دلیل سطح بالای چربی‌های اشباعی که دارند توصیه نمی‌شود. مواد غذایی سرخ کردنی با روغن هیدروژنه، چربی ترانس و چربی‌های اشباع باعث تشدید درد سنگ صفرا و ناراحتی‌های دیگر می‌شوند. برای سرخ کردن از روغن زیتون و یا کلزا به عنوان یک جایگزین سالم استفاده کنید.
(منبع: webmd)

روش های تشخیص و درمان سنگ های صفرا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
لیلا

لیلا

1396-03-14 - 20:55 پاسخ

عالی بود