عوامل تاثیرگذار در بروز کمردرد

maryam01
کمردرد شایع‌ترین عامل ناتوانی در سراسر جهان است و بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت شیوع کمردرد از بیماری‌ها مهم مانند دیابت و مالاریا بیشتر است. با این حال هنوز پیشرفت چشم‌گیری در پیش‌گیری از این عارضه بدست نیامده است. اکنون، محققان در یک پژوهش جدید عوامل جسمی و روانی قابل تغییر منجر به کمردرد را شناسایی کردند. رهبری تیم تحقیق را پروفسور «مانوئلا فریرا» از دانشگاه سیدنی استرالیا بر عهده داشت. تیم تحقیق به این نتیجه رسیدند که انجام فعالیت‌های جسمی در حالتی که بدن در وضعیت نامناسبی قرار دارد احتمال دچار شدن به کمردرد را تا 8 برابر افزایش می‌دهد. محققان همچنین متوجه شدند که ضعف و عدم تمرکز نیز می‌توانند احتمال کمردرد را تا حد زیادی بیشتر کنند. در این تحقیق بر روی کمردردی که گذرا است، به این معنا که مزمن نیست تمرکز شد.

کمردرد شایع‌ترین عامل ناتوانی در سراسر جهان است و بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت شیوع کمردرد از بیماری‌ها مهم مانند دیابت و مالاریا بیشتر است. با این حال هنوز پیشرفت چشم‌گیری در پیش‌گیری از این عارضه بدست نیامده است. اکنون، محققان در  یک پژوهش جدید عوامل جسمی و روانی قابل تغییر منجر به کمردرد را شناسایی کردند. رهبری تیم تحقیق را پروفسور «مانوئلا فریرا» از دانشگاه سیدنی استرالیا بر عهده داشت.
تیم تحقیق به این نتیجه رسیدند که انجام فعالیت‌های جسمی در حالتی که بدن در وضعیت نامناسبی قرار دارد احتمال دچار شدن به کمردرد را تا 8 برابر افزایش می‌دهد. محققان همچنین متوجه شدند که ضعف و عدم تمرکز نیز می‌توانند احتمال کمردرد را تا حد زیادی بیشتر کنند.
در این تحقیق بر روی کمردردی که گذرا است، به این معنا که مزمن نیست تمرکز شد. محققان از نزدیک به هزار بیماری که برای کمردرد به بیمارستان سیدنی مراجعه کرده بودند خواستند پرسش‌نامه‌ای را پر کنند. این پرسش‌نامه حاوی 12 سوال در مورد عوامل جسمی و روانی‌ که ممکن است آن‌ها در 4 روز پیش از وقوع کمردرد تجربه کرده باشند بود.
نتایج مشخص کردند که احتمال بروز یک کمردرد جدید به طور چشم‌گیری با برخی عوامل مرتبط است. احتمال کمردرد ناشی از یک فعالیت جسمی شدید نزدیک به 3 برابر و کمردرد ناشی از عدم تمرکز حین انجام یک فعالیت جسمی 25 برابر تعیین شد.
علاوه براین، تیم‌ تحقیقاتی متوجه شدند که سن افراد نیز در درد کمر هنگام بلند کردن اجسام سنگین موثر است. برخی از یافته‌های این محققان با تحقیقات قبلی یکی بود، اما یک نکته‌ جدید در این تحقیق احتمال بیشتر بروز کمردرد بین ساعت 7 صبح تا ظهر است.
آن گونه که پروفسور فریرا توضیح می‌دهد، درک عوامل تأثیرگذار در کمردرد و کنترل مواجه شدن با این عوامل گامی مهم برای اجتناب از کمردرد است.
(منبع: webmd)

ریشه‌های روانی کمردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ