شناسایی پولیپ کولون راست با کولونوسکوپی

maryam01
بر اساس نتایج تحقیق دکتر «داگلاس رکس» و همکاران او در دانشگاه ایندیانا، استفاده از یک روش آندوسکوپی به نام «رتروفلکشن» در سمت راست کولون ممکن است به توانایی تشخیص پولیپ از جمله آدنوم بزرگ (بزرگ‌تر از 10 میلی‌متر) و ضایعات دندانه‌دار خصوصاً در آقایان و بیماران سالخورده کمک کند. در تکنیک رتروفلکشن نوک آندوسکوپ برای بهتر دیدن کولون، حالت خمیده دارد. دکتر رکس توضیح می‌دهد: کولونوسکوپی در تشخیص آندوم‌های بسیار کوچک کارایی چندانی ندارد، اما استفاده از تکنیک رتروفلکشن در سمت راست کولون می‌تواند احتمال خطا در تشخیص ضایعات جنبی انحناها و چین‌های کولون را کاهش دهد. در تحقیق یاد شده هزار بیماری که از کولونوسکوپی استفاده کردند بررسی شدند و مشخص شد که استفاده از تکنیک رتروفلکشن در سمت راست کولون در 945 بیمار موفقیت‌آمیز بود.

بر اساس نتایج تحقیق دکتر «داگلاس رکس» و همکاران او در دانشگاه ایندیانا، استفاده از یک روش آندوسکوپی به نام «رتروفلکشن» در سمت راست کولون ممکن است به توانایی تشخیص پولیپ از جمله آدنوم بزرگ (بزرگ‌تر از 10 میلی‌متر) و ضایعات دندانه‌دار خصوصاً در آقایان و بیماران سالخورده کمک کند.
در تکنیک رتروفلکشن نوک آندوسکوپ برای بهتر دیدن کولون، حالت خمیده دارد. دکتر رکس توضیح می‌دهد: کولونوسکوپی در تشخیص آندوم‌های بسیار کوچک کارایی چندانی ندارد، اما استفاده از تکنیک رتروفلکشن در سمت راست کولون می‌تواند احتمال خطا در تشخیص ضایعات جنبی انحناها و چین‌های کولون را کاهش دهد.
در تحقیق یاد شده هزار بیماری که از کولونوسکوپی استفاده کردند بررسی شدند و مشخص شد که استفاده از تکنیک رتروفلکشن در سمت راست کولون در 945 بیمار موفقیت‌آمیز بود. متخصصان دانشگاه ایندیانا با کولونوسکوپی دید روبرو در 287 بیمار 500 پولیپ شناسایی کردند و وقتی از رتروفلکشن استفاده شد 68 پولیپ دیگر در 58 بیمار مشاهده شد. مهمتر اینکه، 41 درصد بیمارانی که پولیپ آن‌ها با تکنیک رتروفلکشن شناسایی شد، جواب کولونوسکوپی دید روبرو منفی داشتند.
محققان اطلاعات به دست آمده را با روش رگرسیون لجستیک بررسی نمودند. بر اساس گفته‌های دکتر رکس: احتمال شناسایی پولیپ به کمک تکنیک رتروفلکشن در بیمارانی که پولیپ آن‌ها در کولونوسکوپی دید روبرو مشخص شده بود نسبت به آنانی که جواب کولونوسکوپی دید روبرو آن‌ها منفی گزارش شد 3 برابر بیشتر بود.
(منبع: mayoclinic)

تشخیص پولیپ با استفاده از تکنیک برگشتگی در کولونوسکوپی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ