کشف داروی جدید ترک اعتیاد به مواد مخدر و الکل

maryam01
محققان دانشگاه تگزاس در اوستین آمریکا با انجام آزمایشاتی بر روی موش‌ها متوجه شدند که داروی فشار خون ایزرادیپین باعث پاک شدن حافظه مرتبط با اعتیاد به الکل یا کوکائین در این حیوانات می‌شود. در صورتی که این داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو روی انسان نیز موثر باشد، نخستین دارویی خواهد بود که برای ترک اعتیاد بکار گرفته می‌شود. محققان زمانی معتقد بودند که اعتیاد به مواد مخدر صرفا یک ولع جسمانی است: معتادانی که ترک می‌کنند و دوباره به مصرف روی می‌آورند،‌ فاقد اراده قوی هستند. اما این دیدگاه از سال 1970 دچار تغییراتی شد. در حال حاضر، متخصصان اذعان دارند که عوامل محیطی -مردم، مکان، آداب و رسوم- نقش بسزایی در کشاندن دوباره افراد به سمت مواد مخدر دارند. این عوامل محیطی بودند که باعث شدند سگ‌های شرکت‌کننده در آزمایش معروف ایوان پاولوف بزاق ترشح کنند، حتی زمانی که بوی غذا به مشام‌شان نمی‌رسید.

محققان دانشگاه تگزاس در اوستین آمریکا با انجام آزمایشاتی بر روی موش‌ها متوجه شدند که داروی فشار خون ایزرادیپین باعث پاک شدن حافظه مرتبط با اعتیاد به الکل یا کوکائین در این حیوانات می‌شود. در صورتی که این داروی مورد تایید سازمان غذا و دارو روی انسان نیز موثر باشد، نخستین دارویی خواهد بود که برای ترک اعتیاد بکار گرفته می‌شود.
محققان زمانی معتقد بودند که اعتیاد به مواد مخدر صرفا یک ولع جسمانی است: معتادانی که ترک می‌کنند و دوباره به مصرف روی می‌آورند،‌ فاقد اراده قوی هستند. اما این دیدگاه از سال 1970 دچار تغییراتی شد.
در حال حاضر، متخصصان اذعان دارند که عوامل محیطی -مردم، مکان، آداب و رسوم- نقش بسزایی در کشاندن دوباره افراد به سمت مواد مخدر دارند. این عوامل محیطی بودند که باعث شدند سگ‌های شرکت‌کننده در آزمایش معروف ایوان پاولوف بزاق ترشح کنند، حتی زمانی که بوی غذا به مشام‌شان نمی‌رسید.
یک تیم تحقیقاتی به رهبری هیتوشی موریکاوا، استادیار گروه علوم اعصاب در دانشگاه تگزاس در آستین، با انجام آزمایشی بر روی موش‌ها، این موجودات را شرطی کردند تا بر حسب اعتیاد خود به الکل یا کوکائین وارد یک اتاق سیاه یا سفید شوند. با انجام آزمایش مشخص شد که موش‌ها در اکثر موارد وارد اتاقی می‌شوند که به نوع اعتیادشان مرتبط است.
در روز اول، پیش از آنکه موش‌ها اتاق مورد نظر خود را انتخاب کنند، به آنها دوزهایی از داروی ایزرادیپین داده شد؛ اما موش‌ها باز ترجیح دادند که وارد اتاقی شوند که با اعتیاد آنها ارتباط داشت. اما این ترجیح در روزهای بعدی مشاهده نشد. این آزمایش نشان می‌دهد که این دارو حافظه اعتیاد را که با ورود به اتاق ارتباط داشت پاک و یا سرکوب کرده است.
(منبع: webmd)

همه چیز درباره ترک اعتیاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ