لزوم آگاهی معلمان درباره‌ی اختلال تکلم

maryam01
داشتن اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره‌ی آسیب ویژه‌ی زبانی (SLI) که نوعی اختلال تکلم محسوب می‌شود، و حدود ۳ تا ۶ درصد از بچه‌ها در مدارس بریتانیا به این ناتوانی دچار هستند، جهت دستیابی به نتایج بهتر بسیار لازم و ضروری است. بچه‌هایی که SLI دارند معمولا با اکثر جنبه‌های زبانی یا تمام آن از جمله گرامر، لغات و نیز در حافظه‌ی کوتاه‌مدتشان مشکلاتی دارند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این دسته از دانش‌آموزان در مهارت‌های فکری پیچیده هم دچار مشکلاتی هستند. فقدان درک و شناخت آسیب ویژه‌‌ی زبانی به طور بارزی با درک و شناخت و پذیرش وسیع‌تر ناتوانی‌های مشابهی همچون خوانش‌پریشی مغایرت دارد. در واقع SLI و خوانش‌پریشی از جنبه‌هایی شبیه به هم هستند و در هر دو نوعی ناتوانی خاص وجود دارد، و این باور وجود دارد که بر روی یک جنبه‌ی خاص از قوه‌ی ادراک بچه برای دریافت اطلاعات تأثیر می‌گذارد. در مورد خوانش‌پریشی باید گفت که سطحی که این اختلال بر آن تأثیر می‌گذارد معمولا با خواندن بچه مرتبط است.

داشتن اطلاعات و آگاهی بیشتر درباره‌ی آسیب ویژه‌ی زبانی (SLI) که نوعی اختلال تکلم محسوب می‌شود، و حدود ۳ تا ۶ درصد از بچه‌ها در مدارس بریتانیا به این ناتوانی دچار هستند، جهت دستیابی به نتایج بهتر بسیار لازم و ضروری است. بچه‌هایی که SLI دارند معمولا با اکثر جنبه‌های زبانی یا تمام آن از جمله گرامر، لغات و نیز در حافظه‌ی کوتاه‌مدتشان مشکلاتی دارند.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این دسته از دانش‌آموزان در مهارت‌های فکری پیچیده هم دچار مشکلاتی هستند. فقدان درک و شناخت آسیب ویژه‌‌ی زبانی به طور بارزی با درک و شناخت و پذیرش وسیع‌تر ناتوانی‌های مشابهی همچون خوانش‌پریشی مغایرت دارد. در واقع SLI و خوانش‌پریشی از جنبه‌هایی شبیه به هم هستند و در هر دو نوعی ناتوانی خاص وجود دارد، و این باور وجود دارد که بر روی یک جنبه‌ی خاص از قوه‌ی ادراک بچه برای دریافت اطلاعات تأثیر می‌گذارد. در مورد خوانش‌پریشی باید گفت که سطحی که این اختلال بر آن تأثیر می‌گذارد معمولا با خواندن بچه مرتبط است. در مورد SLI‌، این سطح معمولا سطح زبان و گرامر، لغات، درک معنا و قدرت استفاده از صداها به شکل مناسب است که این اختلال بر تمام این جنبه‌ها تأثیر می‌گذارد.
از دیگر یافته‌های این تحقیق، ضعف شاخص مهارت‌های فکری پیچیده‌تر از جمله انجام چندکار هم‌زمان با تلاش برای به خاطر آوردن چیزی، تولید ایده‌ی جدید، پیدا کردن راه‌حل برای یک مسئله‌ی جدید و کنار گذاشتن اطلاعات غیرضروری در هنگام نیاز بوده است.
با وجود این مشکلات، بچه‌هایی که SLI دارند معمولا برای انجام فعالیت‌های مربوط به یادگیری در کلاس، تلاش و تقلای زیادی انجام می‌دهند. جنبه‌ی کلیدی برای این بچه‌ها در کلاس، یادگیری یک مهارت جدید و یک ایده یا کار نو است. در همین ارتباط دانشمندان امیدوارند که با افزایش آگاهی معلمان در ارتباط با بسیاری از تکنیک‌هایی که می‌توانند در کلاس درس استفاده کنند، بتوانند کاری کنند تا کیفیت یادگیری بچه‌هایی که SLI دارند افزایش یابد.  
(منبع: webmd)

تاخیر گفتاری در برابر اختلال تکلم: کدام مشکل جدی‌تر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ