دیابت و مراقبت از دهان و دندان

مهرناز زاوه
دیابت باعث می‌شود که زمینه‌های بروز مشکلات دندانی بیشتر شود. در واقع دیابت، توانایی دهان و دندان را برای مبارزه با باکتری کاهش خواهد داد.

دیابت باعث می‌شود که زمینه‌های بروز مشکلات دندانی بیشتر شود. در واقع دیابت، توانایی دهان و دندان را برای مبارزه با باکتری کاهش خواهد داد. از طرفی فشار خون بالا هم منجر به تحریک رشد باکتری‌ها شده و زمینه‌های بیماری لثوی را فراهم می‌کند. اگر دچار هر یک از علائم زیر شُدید، یعنی بیماری لثوی دارید:
-اگر لثه‌هایتان قرمز شده، یا دچار زخم، خونریزی یا تورم باشد
-شل شدن دندان‌ها
-بوی بد دهان به طور مداوم
-درست قرار نگرفتن دندان‌ها روی هم
کنترل دیابت برای بهبود لبخند
اگر بتوانید دیابت خود را به بهترین شکل کنترل کنید، این مسئله به بهداشت دهان‌تان کمک خواهد کرد. اگر این کنترل به خوبی انجام نشود و یا فشار خون‌تان بالا باشد، خطر بروز خشکیِ دهان، بیماری لثوی، افتادن دندان و عفونت‌های قارچی مانند برفک افزایش می‌یابد. از آنجایی که عفونت‌ هم می‌تواند باعث افزایش قند خون شود، دیابت سخت‌تر خواهد شد. رعایت بهداشت دهان یکی از راه‌های تنظیم قند خون است.
جلوگیری از بروز جرم و رسوبات دهان و دندان
رسوبات چسبنده –از جمله مواد غذای، بزاق دهان و باکتری– بعد از خوردن غذا روی دندان‌ها شکل گرفته و اسیدهایی منتشر می‌کنند که به مینای دندان حمله خواهند کرد. اگر رسوبات را پاک‌سازی یا درمان نکنید منجر به شکل‌‌گیری و تجمع جرم زیر خط لثه خواهد شد که به سختی می‌توان با نخ دندان آن را از بین برد. هرچه این جرم بیشتر روی دندان یا لابه‌لای آن باشد، ضرر بیشتری به همراه خواهد داشت. باکتری‌های موجود در جرم منجر به التهاب شده و به بیماری لثوی می‌انجامد.
روش‌های پیشگیری
دو بار در روز مسواک زدن نه تنها باعث خوشبو شدن دهان می‌شود، بلکه باکتری‌های دهانی را پاک‌سازی کرده و مانع از شکل‌گیری جرم و عفونت‌های دهانی می‌شود. برای مسواک زدن مرتب، سعی کنید پره‌های مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی دندان‌ها و لثه بزنید.
نخ دندان هم به کنترل جرم کمک می‌کند. در واقع جایی که مسواک نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، نخ دندان قادر به پاک‌سازی خواهد بود. استفاده روزانه از نخ دندان و پاک‌کننده‌های بینادندانی در حفظ بهداشت دهان و دندان و کنترل دیابت تأثیر به‌سزایی دارد.   
منبع: webmd 

ارتباط بین سندروم پلی کیستیک تخمدان و دیابت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ