پیوند سلول‌های مغزی برای درمان گرفتگی عضلات بعد از جراحی آنوریسم

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد پیوند سلول‌های مغز انسان باعث از بین رفتن ‌گرفتگی عضلات در موش‌هایی می‌شود که دچار آسیب ایسکمی نخاعی هستند. آسیب ایسکمی نخاعی به خاطر کاهش فشار خون در طناب نخاعی رخ داده و سالانه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد در ایالات متحده که برای ترمیم آنوریسم و یا اتساع کیسه‌مانند آئورت جراحی انجام می‌دهند به این بیماری مبتلا می‌شوند. جمعیت خاصی از بیمارانی که دچار آسیب ایسکمی نخاعی شده‌اند دچار گرفتگی شدید عضلانی و یا کج شدن پاها و پایین‌تنه می‌شوند و این به خاطر فقدان برگشت‌ناپذیر سلول‌های خاص نخاعی است که عمل تحرک موضعی را در این ناحیه کنترل می‌کنند. طی یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای٬ محققان دریافتند موش‌هایی که پیوند سلول‌های عصبی مغزی در آنها انجام می‌شود میزان قوه‌ی تحرک آنها بسیار پیشرفت کرده و گرفتگی عضلانی آنها ظرف چند هفته بعد از تزریق انواع داروها کاسته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد پیوند سلول‌های مغز انسان باعث از بین رفتن ‌گرفتگی عضلات در موش‌هایی می‌شود که دچار آسیب ایسکمی نخاعی هستند. آسیب ایسکمی نخاعی به خاطر کاهش فشار خون در طناب نخاعی رخ داده و سالانه بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد در ایالات متحده که برای ترمیم آنوریسم و یا اتساع کیسه‌مانند آئورت جراحی انجام می‌دهند به این بیماری مبتلا می‌شوند. جمعیت خاصی از بیمارانی که دچار آسیب ایسکمی نخاعی شده‌اند دچار گرفتگی شدید عضلانی و یا کج شدن پاها و پایین‌تنه می‌شوند و این به خاطر فقدان برگشت‌ناپذیر سلول‌های خاص نخاعی است که عمل تحرک موضعی را در این ناحیه کنترل می‌کنند.
طی یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای٬ محققان دریافتند موش‌هایی که پیوند سلول‌های عصبی مغزی در آنها انجام می‌شود میزان قوه‌ی تحرک آنها بسیار پیشرفت کرده و گرفتگی عضلانی آنها ظرف چند هفته بعد از تزریق انواع داروها کاسته می‌شود. پنجاه درصد از این موش‌ها در قوه‌ی تحرکشان بهبودی بارزی رخ می‌دهد. در مقابل٬ در گروهی از موش‌های تحت کنترل که این پیوند سلولی روی آنها انجام نشد٬ هیچ پیشرفت و بهبودی در قوی‌ تحرک آنها و نیز رفع گرفتگی عضلاتشان رخ نداد.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که اگر پیوند سلول‌های عصبی در ناحیه‌ی خاصی از طناب نخاعی به خوبی انجام شود می‌تواند درمان مؤثری برای گرفتگی در مواردی هم‌چون آسیب ایسکمی طناب نخاعی باشد. آسیب ایسکمی طناب نخاعی که طی جراحی رخ می‌دهد اغلب به خاطر مسدود شدن جریان خون در نخاع است. کمبود نورون‌های نخاعی که به آنها نورون‌های نخاعی بازدارنده می‌گویند تغییر‌ناپذیر بوده و متعاقبا گرفتگی عضلانی بعد از آن با از بین رفتن نورون‌های بیشتر٬ بدتر می‌شود.
(منبع: webmd)

عواقب آنوریسم مغزی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ