تاثیر پرتو فرابنفش در درمان مورفه‌آ در افراد پوست‌های تیره و روشن

maryam01
تحقیقات انجام‌شده بر روی بیش از ۱۰۰ بیمار برای نخستین بار این مسئله را مورد تأیید قرار داده که بیمارانی که پوست تیره دارند به مانند بیمارانی که پوستشان روشن است می‌توانند به خاطر داشتن بیماری مورفه‌آ از مزیت‌های پرتودرمانی به یک اندازه بهره‌مند شوند. نوردرمانی در واقع استفاده از پرتوفرابنفش برای درمان اختلالات پوستی است که می‌تواند مشکلات رایجی مانند کهیر و داء‌الصدف تا موارد نادری مانند سخت شدن پوست و مورفه‌آ درمان کند. برخی تحقیقات پزشکی اثبات کرده است که پوستهای تیره‌تر به خوبی نسبت به پرتودرمانی جواب نمی‌دهند٬ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوع پوست بر کارایی نوردرمانی با UVA1 تأثیر چندانی ندارد. در واقع این خبر خوبی بوده و گویای این مسئله است که نوردرمانی با UVA1 را باید به عنوان گزینه‌ای درمانی برای بیمارانی با پوست‌های تیره‌تر در نظر گرفت.

تحقیقات انجام‌شده بر روی بیش از ۱۰۰ بیمار برای نخستین بار این مسئله را مورد تأیید قرار داده که بیمارانی که پوست تیره دارند به مانند بیمارانی که پوستشان روشن است می‌توانند به خاطر داشتن بیماری مورفه‌آ از مزیت‌های پرتودرمانی به یک اندازه بهره‌مند شوند.
نوردرمانی در واقع استفاده از پرتوفرابنفش برای درمان اختلالات پوستی است که می‌تواند مشکلات رایجی مانند کهیر و داء‌الصدف تا موارد نادری مانند سخت شدن پوست و مورفه‌آ درمان کند.
برخی تحقیقات پزشکی اثبات کرده است که پوستهای تیره‌تر به خوبی نسبت به پرتودرمانی جواب نمی‌دهند٬ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نوع پوست بر کارایی نوردرمانی با UVA1 تأثیر چندانی ندارد. در واقع این خبر خوبی بوده و گویای این مسئله است که نوردرمانی با UVA1 را باید به عنوان گزینه‌ای درمانی برای بیمارانی با پوست‌های تیره‌تر در نظر گرفت.
بیمارانی که مشکلات پوستی نظیر مورفه‌آ دارند در صورت تشخیص زودهنگام این بیماری٬ نسبت به روش‌های درمانی بهتر جواب می‌دهند٬ بنابراین نکته‌ی مهم قضیه این‌جاست که بدانیم آیا یک روش درمانی خاص مانند پرتو درمانی می‌تواند برای آنها مؤثر باشد یا نه.
در این زمینه محققان ۱۰۱ مورد از افرادی را که اختلالات پوستی داشتند در یک کلنیک نوردرمانی در یک بازه‌ی سه ساله تا پایان سال ۲۰۰۷ مورد بررسی قرار دادند. آنها شاخص‌هایی نظیر اطلاعات جمعیت‌شناختی و روانشناختی٬ نوع پوست و نتایج آزمایش‌های پزشکی را با استفاده از معیارهای استاندار بهبودی مد نظر قرار دادند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که دُز مضاعفی که در این آزمایش استفاده شد در بین پوست‌های مختلف با هم فرق چندانی نداشته و میتوان گفت ارتباط خاصی بین نوع پوست و معیارهای پزشکی سلامتی وجود نداشت.
بسیاری از بیمارانی که در این مرکز تحت درمان قرار گرفتند بیماری مورفه‌آ یا سخت‌شدن پوست داشتند. این بیماری‌ها اغلب منجر به از بین رفتن رنگ ضخامت پوست شده بنابراین پوست را از شکل می‌اندازد. این رنگ‌رفتگی در آغاز شبیه نوعی کبودی است که از بین نمی‌رود. متأسفانه عامل آن هنوز مشخص نشده و درمانی هم برای آن شناخته نشده است.
(منبع: mayoclinic)

چه کسانی در معرض ابتلا به مورفه‌آ قرار دارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ