سینوزیت و ارتباط آن با تنوع میکروبی

maryam01
گفته میشود یکی از باکتریهای شایعی که همواره روی پوست انسان زندگی میکند و سابق بر این گفته میشد که هیچ ضرری به همراه ندارد، عامل اصلی سینوزیت محسوب میشود.

گفته می‌شود یکی از باکتری‌های شایعی که همواره روی پوست انسان زندگی می‌کند و سابق بر این گفته می‌شد که هیچ ضرری به همراه ندارد، عامل اصلی سینوزیت محسوب می‌شود. سینوزیت، نوعی تورم دردناک و عودکننده سینوس‌ها است که هر ساله از هر ۱۰ آمریکایی، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. 
محققان می‌گویند که سینوزیت می‌تواند به خاطر کمبود تنوع میکروبی در داخل سینوس‌ها بعد از عفونت و توده شدن متعاقب سینوس‌ها توسط باکتری اصلی آن باشد که به آن Corynebacterium tuberculostearicum می‌گویند. 
محققان در تحقیقاتشان اقلیت های میکروبی را در نمونه هایی سینوس ۱۰ بیمار سینوزیتی و ۱۰ فرد عادی با هم مقایسه کردند و یافته‌ها نشان داد که بیماران سینوزیتی فاقد باکتری هایی هستند که در افراد سالم وجود داشت. از طرفی میزان باکتری Corynebacterium tuberculostearicum در سینوس آن‌ها افزایش چشمگیری داشت که می‌شد آن را در پیشانی، گونه‌ها و چشم‌ها دید. همچنین این تیم تحقیقاتی نوعی باکتری شایع به نام Lactobacillus sakei را در سینوس افراد سالم یافتند که به طور طبیعی به بدن کمک می‌کرد تا سینوزیت را از بین ببرد. در نمونه های آزمایشگاهی، تلقیح موش‌ها با این باکتری واحد باعث بالا رفتن مقاومت آن‌ها در برابر بیماری شد. در واقع می‌توان گفت این‌ها، گونه های محافظ سینوس هستند. محققان می‌گویند که این سینوس‌ها جایگاه نوعی میکروبیوم متنوع بوده که دارای باکتری محافظ است. این حفاظهای میکروبی در طی سینوزیت مزمن از بین می‌روند. 
همانطور که می‌دانید سینوس‌ها، حفره های انباشت های در جلوی جمجمه هستند که به مجراهای بینی مرتبط بوده و با سطح مخاطی در ارتباط است. دانشمندان به یقین مطمئن نیستند که کار آن‌ها چیست. ممکن است کار آن‌ها گرم کردن جریان هوا هنگام ورود به بدن باشد، یا حتی با سیستم ایمنی بدن ارتباط داشته باشد. این احتمال هم می‌رود که آن‌ها نشانه ی نوعی مراقبت میکروبی درست در داخل بینی باشد، یعنی جایی که بدن می‌تواند از باکتری و سایر میکروب هایی که به بدن وارد می‌شود نمونه گیری کند.

(منبع: mayoclinic)

طب سنتی چه توصیه ای برای درمان سینوزیت دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ