استاتین، مانع رحم برداری در زنانی که فیبروئید رحم دارند

maryam01
محققان برای نخستین بار دریافته اند که دارویی به نام سیموِستاتین که داروی کاهنده ی میزان کلسترول است می‌تواند از رشد تومورهای فیبروئید رحمی جلوگیری کند. استاتین هایی مانند سیموستاتین اغلب برای کاهش میزان کلسترول بالا تجویز می‌شود. کار استاتین‌ها، انسداد نخستین مراحل تولید کلسترول است. در پسِ ویژگی های مربوط به کاهش کلسترول، استاتین‌ها قادرند با تورمورهای خاصی هم مبارزه کنند. سابق بر این می‌دانستیم که استاتین‌ها مانع از شکل گیری تومور در پستان، تخمدان، پروستان، روده، و نیز سرطان خون و سرطان ریه می‌شوند. فیبروئید رحمی غیرسرطانی شایع‌ترین نوع تومور در سیستم تناسلی زنان محسوب شده و به خاطر آن سالانه ۶۰۰۰۰۰ مورد عمل رحم برداری در ایالات متحده انجام می‌شود. یکی از محققان در این باره می‌گوید: با وجود این آمار، هنوز علت دقیق بروز این تومور‌ها مشخص نیست و ناهنجاری‌ها ژنتیکی، خانوادگی و هورمونی زیادی هم در کار است.

محققان برای نخستین بار دریافته اند که دارویی به نام سیموِستاتین که داروی کاهنده ی میزان کلسترول است می‌تواند از رشد تومورهای فیبروئید رحمی جلوگیری کند.
استاتین هایی مانند سیموستاتین اغلب برای کاهش میزان کلسترول بالا تجویز می‌شود. کار استاتین‌ها، انسداد نخستین مراحل تولید کلسترول است. در پسِ ویژگی های مربوط به کاهش کلسترول، استاتین‌ها قادرند با تورمورهای خاصی هم مبارزه کنند. سابق بر این می‌دانستیم که استاتین‌ها مانع از شکل گیری تومور در پستان، تخمدان، پروستان، روده، و نیز سرطان خون و سرطان ریه می‌شوند.
فیبروئید رحمی غیرسرطانی شایع‌ترین نوع تومور در سیستم تناسلی زنان محسوب شده و به خاطر آن سالانه ۶۰۰۰۰۰ مورد عمل رحم برداری در ایالات متحده انجام می‌شود. یکی از محققان در این باره می‌گوید: با وجود این آمار، هنوز علت دقیق بروز این تومور‌ها مشخص نیست و ناهنجاری‌ها ژنتیکی، خانوادگی و هورمونی زیادی هم در کار است.
در این تحقیق، تأثیر سیموستاتین در رشد سلولهای فیبروئید رحمی انسان مورد بررسی قرار گرفت. محققان اعلام کردند که سیموستاتین از رشد سلولهای تومور فیبروئید رحمی پیشگیری می‌کند. آن‌ها همچنین روش عملکرد سیموستاتین را برای کنترل این تورمو‌ها مورد بررسی قرار دادند. سیموستاتین قادر است مانع از فسفریل دار شدن ERK شود که یک قدم مهم و اساسی در مسیر ملکولی است که نشانده ندهی رشد سلولهای جدید است. به علاوه سیموستاتین از پیشروی سلولهای توموری جلوگیری می‌کند که از قبل رشدشان آغاز شده و باعث ایجاد مکانیسمهای نابودی سلولهای وابسته به کلسیم در سلولهای توموری فیبروئید می‌شود.
در حال حاضر این تیم تحقیقاتی در حال بررسی تاثیرات استاتین‌ها در الگوهای فیبروئیدی حیوانی و هماهنگی با تکنولوژی نانو برای افزایش تأثیر این دارو بر روی تومور است.
 (منبع: webmd)

روش طبیعی‌‌ رها شدن از شر فیبروئید رحم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ