درمان آفت دهان با ویتامین B12

maryam01
تیمی از پزشکان با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامین B12 می‌تواند روشی کم‌خطر و موثر برای پیش‌گیری از آفت دهان بازگشتی باشد.

تیمی از پزشکان با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامین B12 می‌تواند روشی کم‌خطر و موثر برای پیش‌گیری از آفت دهان بازگشتی باشد.
آن طور که سرپرست تیم تحقیقاتی توضیح می‌دهد، حدود ۲۵ درصد عموم مردم دچار آفت دهان بازگشتی می‌شوند، اما تا کنون هیچ درمان مناسبی برای این مشکل وجود نداشته است.
محققان بر روی ۵۸ فرد دچار آفت دهان بازگشتی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند تحقیق کردند. این افراد پیش از خواب هزار میکروگرم ویتامین B12 خوراکی یا دارونما دریافت نمودند و برای ۶ ماه به صورت ماهانه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در پایان مشخص شد حدود سه‌چهارم (۷۴ درصد) افراد گروهی که درمان دریافت کرده بودند و فقط یک‌سوم (۳۲ درصد) گروهی که دارونما مصرف کردند بهبود یافتند.
در این تحقیق آمده است: «میانگین مدت و دفعات ایجاد زخم در طول یک ماه در هر دو گروه طی چهار ماه ابتدایی تحقیق کاهش یافت. با این حال، مدت زمان، تعداد زخم‌ها و شدت درد در ماه پنجم و ششم در میان گروهی که از ویتاین B12 استفاده نموده بود، صرف نظر از سطح ویتامین B12 خون هنگام شروع تحقیق، به مقدار چشم‌گیری کاهش پیدا کرد. در ماه آخر درمان، تعداد بسیاری از افراد گروهی که تحت درمان قرار گرفتند هیچ آفت دهانی تجربه نکردند (۱.۷۴ درصد در مقابل ۰.۳۲ درصد؛ P<۰.۰۱).»
افرادی که تحت درمان قرار گرفتند اظهار داشتند در طی این ۶ ماه درد، تعداد زخم‌ و مدت زمان آن‌ها کاهش پیدا کرد اما میانگین شدت درد بین افراد گروه کنترل در نیمه‌ی اول دوره کاهش و طی نیمه‌ی دوم افزایش یافت.
(منبع: mayoclinic)

روشهای پیشگیری و درمان طبیعی آفت دهان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
صدیقی

صدیقی

1394-10-12 - 14:08 پاسخ

باسلام یعنی اگر روزی یه قرص ب12 بخورم ضرری نداره؟؟

admin

admin

1394-10-12 - 14:08

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید
روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید

فضل اله

فضل اله

1394-07-10 - 12:38 پاسخ

با سلام با ریختن یک قاشق چایخوری سماق روی آفت دهان سریعتر از حد انتظار درد یا سوزشش تمام میشود یا رب انار و نگه داشتن بمدت دو الی سه دقیقه در دهان امتحان کردم جواب داد و زخم بر نگشت با تشکر