درمان تنبلی چشم، مفید برای نوجوانان

maryam01
سابقاً درمان تنبلی چشم برای کودکان بزرگتر از ۷ سال مفید محسوب نمی‌شد. اما محققان نشان دادند که این درمان می‌تواند برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال نیز سودمند باشد.

سابقاً درمان تنبلی چشم برای کودکان بزرگتر از ۷ سال مفید محسوب نمی‌شد. اما محققان نشان دادند که این درمان می‌تواند برای کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال نیز سودمند باشد.
افراد دارای آمبلوپی (تنبلی چشم) دچار ضعف بینایی و یا ضعف عضله‌ی کنترل کننده‌ی یکی از چشم‌ها هستند. اغلب متخصصان بر این باورند که این عارضه را می‌توان در کودکان کمتر از ۶ سال به طور موثر درمان نمود. حال در یک تحقیق تلاش شده است تا اثربخشی درمان آمبلوپی در کودکان ۷ تا ۱۷ سال بررسی شود.
دکتر «ریچارد هرتل» و «میشل شیمن» به کمک همکاران خود یک آزمایش تصادفی را بر روی ۵۰۷ کودک با سنین بیشتر ترتیب دادند. به تمامی کودکان عینک‌های جدید مطابق با بینایی آن‌ها داده شد. سپس کودکان به طور تصادفی در گروه‌هایی قرار گرفتند که درمان آمبلوپی یا صرفاً تصحیح بینایی دریافت ‌می‌کردند. کودکان ۷ تا ۱۲ ساله‌ای که در گروه درمان قرار داشتند ۲ تا ۶ ساعت بر روی چشم سالم پد چشمی قرار دادند و فعالیت‌های مرتبط با نزدیک بینی مانند انجام تکالیف مدرسه، مطالعه و بازی انجام دادند. در چشم سالم این کودکان نیز روزانه یک قطره اتروپین ریخته شد. کودکانی که در گروه مسن‌تر (۱۳ تا ۱۷ سال) قرار داشتند صرفاً از پد چشمی استفاده کردند و فعالیت‌های چشمی مرتبط با اجسام نزدیک انجام دادند.
نتایج تحقیق نشان می‌دهند: بین ۴۰۴ کودک ۷ تا ۱۲ ساله، ۵۳ درصد (۱۰۶ از ۲۰۱) افرادی که در گروه درمان قرار داشتند در مقایسه با ۲۵ درصد آنانی که در گروه تصحیح بینایی بودند به درمان پاسخ دادند. از افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله، ۲۵ درصد آنانی که در گروه درمان بودند (۱۴ نفر از ۵۵ نوجوان) به درمان پاسخ دادند و این رقم برای افراد همسن گروه تصحیح بینایی ۲۳ درصد (۱۱ از ۴۸ نوجوان) بود. اما در گروه افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله که سابقاً تحت درمان آمبلوپی قرار نگرفته بودند، ۴۷ درصد (۸ از ۱۷ نفر) به درمان پاسخ دادند.
(منبع: NHS)

مزایای درمان تنبلی چشم با طب سوزنی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ