به تنهایی ازدواج‌تان را ابـــدی کنید

الو دکتر: همه آنچه برای استحکام ازدواج‌تان به آن نیاز دارید.با نکته‌های ساده‌ای می‌توانید رابطه خود و همسرتان را در فضایی امن و آرام‌بخش حفظ کنید.

روان‌شناسان معتقدند، رابطه زناشویی مثل یک اتومبیل است که نیاز به مراقبت و سرویس دائمی دارد. در اغلب مواقع، رسیدگی به یک رابطه هزینه کمتری از هزینه اتومبیل دارد. با نکته‌های ساده‌ای می‌توانید رابطه خود و همسرتان را در فضایی امن و آرام‌بخش حفظ کنید. این 5 توصیه ساده را از ما یاد بگیریدغر زدن همیشگی، گله کردن و شاکی بودن دائمی را کنار بگذارید و به جای آن به‌طور شفاف و مشخص به همسران بگویید که چه می‌خواهید. مردان دوست دارند تکیه‌گاه‌بودن را احساس کنند و بفهمند شما متوجه قدرت و اقتدار آن‌ها هستید. آن‌ها دوست دارند شما بگویید چه کارهایی خوشحال‌تان می‌کند. وقتی مردها کاری برخلاف میل شما انجام می‌دهند، به جای دعوا و برخورد تند با یک رفتار محبت‌آمیز مانع آن‌ها بشوید. تجربه نشان داده، مردان وقتی می‌دانند شما به چه چیزهایی علاقه دارید، برای انجام آن‌ها تلاش می‌کنند. البته فقط تجربه نیست، دکتر هارویل هندریکس در کتاب « به عشقی که می‌خواهید، برسید» روی این اصل تاکید می‌کند.

دکتر جان گاتمن،  نویسنده کتاب «‌5 قدم تا داشتن ازدواجی موفق‌» همسران را بیشتر از هر رفتاری، از منفی‌بافی منع و به آن‌ها توصیه می‌کند، نگاه خودتان را از یک همسر منتقد که فقط رفتارهای اشتباه طرف مقابل را می‌بیند، به یک فرد مثبت‌نگر تغییر بدهید. در این حالت، با دیدگاه مثبت‌تان می‌توانید، همسرتان را به انجام کارهای خوب تشویق کنید. به کوچک‌ترین حرکت خوب همسرتان توجه کنید. این تغییر رفتار شما باعث تحول در رویکرد کلی خانواده می‌شود که به جای سرزنش،  یکدیگر را تشویق و دلگرم می‌کنید.
وقتی احساس می‌کنید رابطه‌تان با همسرتان سست شده، باید از قانون «عمر» استفاده کنید یعنی: عذرخواهی، مهربانی و رفتار مناسب. بابت رفتارهای اشتباه گذشته که باعث رنجش همسرتان شده، از او عذرخواهی کنید. بیش از پیش به همسرتان محبت کنید ولی شاید گذشته تلخ به این سادگی از ذهن همسر شما پاک نشود‌؛ شما باید پلی از گذشته به حال بزنید و آینده خوبی را به او وعده بدهید.

همه ما تا رسیدن به ازدواج رویاپردازی‌های زیادی کردیم ؛ زن یا مرد ایده‌آل‌مان را بارها ترسیم کردیم. زن و مردی که شاید اصلاً شبیه انتخاب نهایی ما نباشد، این به معنی شکست در ازدواج نیست، آن‌ها رویاها بودند و این دنیای واقعی؛ پس نباید دائماً از همسر رویایی‌تان حرف بزنید. برعکس باید این اطمینان قلبی را به همسرتان بدهید که از داشتن او خوشحال هستید.

هر رابطه‌ای هر چه بیشتر پیش می‌رود،  شور، هیجان و تازگی روزها و هفته‌های اول را بیشتر و بیشتر از دست می‌دهد. برای پیشگیری از این اتفاق باید هر چند وقت یک بار زندگی زناشویی خود را به هواخوری ببرید تا با استشمام هوای تازه، شاداب و سرزنده شود. بهترین روش برای این کار، برنامه‌ریزی برای سفرهای 2 نفره حتی کوتاه است. دو نفره به به بیرون از شهر بروید، موبایل‌تان را خاموش کنید و تمام توجه‌تان را به دیگری اختصاص بدهید. متهم کردن دیگری و تهیه یک دفاعیه بلند بالا، ساده‌ترین راهی است که هنگام بروز مشکلات می‌توان انجام داد. با این روش عذاب وجدان به سراغ‌تان نمی‌آید و احساس سبکی بیشتری می‌کنید اما اصل مشکل یا ادامه پیدا می‌کند یا تکرار می‌شود. پس بهتر است واقع‌بین باشید و ببینید خودتان چه بلایی سر رابطه‌تان با همسرتان آورده‌اید؟ چقدر در بروز یک مشکل مقصر بوده‌اید؟ برخی اشتباهات هم خیلی رایج است. یاد بگیرید این اشتباهات را تکرار نکنید:

اول: فداکاری، فداکاری و باز هم فداکاری

زنان به‌طور ذاتی این توانایی را دارند که همسران‌شان آن‌ها ‌را مورد حمایت عاطفی قرار بدهند و در این مسیر هر نوع فداکاری و گذشتی را انجام بدهند ولی انجام بیش از اندازه این کار بیشتر از اینکه شوهر شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد، دچار عذاب وجدان و نارضایتی می‌کند. اگر به این فداکاری علاقه دارید، ادامه بدهید ولی بدانید این کار قرار دادن پول در جیب سوراخ است، آن وقت لحظه‌ای که به پول احتیاج دارید، چیزی در جیب‌تان نیست.

دوم-:مراقب باشید

دوستان صمیمی و همسران چیزی جز خوشحالی یکدیگر نمی‌خواهند اما مراقب همین نکته باشید؛ در برخی مواقع دوست یا همسر شما برای ناراحت نکردن شما و همراهی با شما،  رفتارها و گفته‌های شما را تایید می‌کند و این تایید باعث ادامه رفتار از سوی شما می‌شود؛ درحالی‌که شاید رفتار شما اشتباه باشد و بیشتر از تایید، نیاز به انتقاد داشته باشید.

سوم:آینده‌نگری نکنید

حتما برای شما هم پیش آمده که پیش‌بینی یک رفتار ویژه را از همسرتان کرده باشید، مثلا مدت‌ها به این موضوع فکر کرده باشید که او برای تولد شما چه خواهد کرد و توقع داشته باشید با یک برنامه ویژه مثل مهمانی شما را غافلگیر کند. وقتی در روز موعود اتفاق مورد نظر شما نیفتاد، احساس شکست تلخی می‌کردید. به همین دلیل بهتر است برای فرداهای رابطه‌تان در ذهن خودتان پیش‌نویس تهیه نکنید چون با محقق نشدن آن‌ها، بیشتر آزرده شده و به رابطه‌تان آسیب‌های جدی می‌زنید.

ازدواج‌های ریسک پذیر کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ