دمپایی پلاستیکی اسپرم مردها را کند و خسته می کند

akahmadi
الو دکتر: فتالات در پلاستیک های نرم محیط اطراف وجود دارد که می توان به کاغذ دیواری، صندل، لاک ناخن، عطر، کف پوش، فرش و غیره اشاره کرد. مولکول های فتالات از پلاستیک ها نشت می شوند، همه ما هم هر روز در معرض جذب این مواد شیمیایی از طریق مواد غذایی، نوشیدنی، تماس با پوست و استنشاق آن قرار داریم.

شاید کمی باورش سخت باشد؛ اینکه دمپایی پلاستیکی سطح چابکی  اسپرم مردها را پایین بیاورد، اما طبق آخرین تحقیق دانشمندان مردانی که در معرض ماده شیمیایی «اتیل‌هگزیل» فتالات هستند، دچار کم تحرکی اسپرم می شوند که این مسئله ممکن است باروری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 به گزارش الو دکتر از سایت« ساینس دیلی»فتالات در پلاستیک های نرم محیط اطراف وجود دارد که می توان به کاغذ دیواری، صندل، لاک ناخن، عطر، کف پوش، فرش و غیره اشاره کرد. مولکول های فتالات از پلاستیک ها نشت می شوند، همه ما هم هر روز در معرض جذب این مواد شیمیایی از طریق مواد غذایی، نوشیدنی، تماس با پوست و استنشاق آن قرار داریم.

 به گزارش الو دکتر از سایت «ساینس دیلی»سطح فتالات را می توان از طریق آزمایش یک نمونه ادرار ساده اندازه گیری و مشخص کرد. «جاناتان اکسلسن» از دانشگاه لوند سوئد در این پروژه تحقیقاتی به بررسی و مطالعه سطوح متابولیت فتالات DEHP در ادرار ۳۰۰ مرد سنین بین ۱۸ تا ۲۰ سال پرداخت و در عین حال کیفیت اسپرم آنها را نیز تجزیه و تحلیل کرد.اکسلسن اعلام کرد :سطح متابولیت بالای مردان نشان دهنده تحرک پایین اسپرم در آنها ست. نتایج این مطالعات نشان می دهد که یک چهارم مردانی که در این پروژه شرکت کرده و دارای پایین ترین سطح متابولیت بودند، ۵۷ درصد از سلول های اسپرم  شان متحرک بود در حالیکه یک چهارم از مردانی که بالاترین سطح متابولیت را داشتند از ۴۶ درصد تحرک سلول های اسپرم برخوردار بوده اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ