ارتباط آنژیوگرافی با رسوبات سرخرگی دیابت، فشار خون و کلسترول

maryam01
محققان دریافته‌اند که بین رسوبات غیرآهکی سرخرگی با انواع دیابت‌ها، فشار خون بالا به خاطر انقباض قلب و بالا رفتن میزان کلسترول در افرادی که بیماری‌های بدون نشانه دارند، ارتباط‌هایی وجود دارد.بیماری سرخرگ‌های قلبی (CAD) یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان است که سالانه جان ۱۷ میلیون نفر را می‌گیرد. روش‌های درمانی جدید بر روی کاهش خطر قلبی‌عروقی و میزان کلسترول خونی تمرکز بیشتری دارد تا ارزیابی و سنجش دامنه‌ی این بیماری در سرخرگ‌های کرونری.رسوباتی که در دیواره‌ی سرخرگی شکل می‌گیرند می‌توانند باعث کم شدن جریان خون شده و در برخی موارد به پاره شدن رگ می‌انجامد و این ممکن است عامل اصلی حملات کشنده‌ی قلبی باشد. یکی از دلایل شاخص این مسئله آن است که رسوبات آهکی نسبت به رسوبات غیرآهکی خفیف و نرم، کمتر در معرض این پارگی رگ‌ها قرار می‌گیرند.

محققان دریافته‌اند که بین رسوبات غیرآهکی سرخرگی با انواع دیابت‌ها، فشار خون بالا به خاطر انقباض قلب و بالا رفتن میزان کلسترول در افرادی که بیماری‌های بدون نشانه دارند، ارتباط‌هایی وجود دارد.
بیماری سرخرگ‌های قلبی (CAD) یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان است که سالانه جان ۱۷ میلیون نفر را می‌گیرد. روش‌های درمانی جدید بر روی کاهش خطر قلبی‌عروقی و میزان کلسترول خونی تمرکز بیشتری دارد تا ارزیابی و سنجش دامنه‌ی این بیماری در سرخرگ‌های کرونری.
رسوباتی که در دیواره‌ی سرخرگی شکل می‌گیرند می‌توانند باعث کم شدن جریان خون شده و در برخی موارد به پاره شدن رگ می‌انجامد و این ممکن است عامل اصلی حملات کشنده‌ی قلبی باشد. یکی از دلایل شاخص این مسئله آن است که رسوبات آهکی نسبت به رسوبات غیرآهکی خفیف و نرم، کمتر در معرض این پارگی رگ‌ها قرار می‌گیرند. پرتوهای فراصوتی درون‌رگی می‌تواند رسوبات سرخرگی کرونری آهکی و غیرآهکی را بسنجد، اما نمی‌توان برای لایه‌نگاری از آن استفاده کرد چرا که روشی پیشرونده محسوب می‌شود.
کلسیم سرخرگی کرونری (CAC) که میزان آن با سی‌تی اسکن مشخص می‌شود می‌تواند مشخص کند که میزان رسوبات آهکی یک فرد چقدر است، اما نمی‌تواند میزان رسوبات غیرآهکی او را شناسایی کند، و این ترکیبی تقریبا خطرناک است.
در حال حاضر از روش آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری کرونری (CCTA) به عنوان گزینه‌ی شاخصی برای تصویربرداری از رسوبات از جمله رسوبات غیرآهکی استفاده می‌شود. CCTA می‌تواند نقشه‌ی آناتومیک کاملی از سرخرگ‌های کرونری در یک بار تپش قلب با طول موج پایینی از اشعه ایکس به ما نشان داده و از طرفی تصویر کاملی از میزان کلی رسوبات در سراسر سرخرگ‌های قلب ارائه دهد.
(منبع: webmd)

تصلب شریان‌ها، آنژین صدری و سکته قلبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ