افزایش قد دختران مبتلا به سندرم ترنر با هورمون‌درمانی

maryam01
تجویز دوز اندکی از استروژن به همراه هورمون رشد به دختران مبتلا به سندرم ترنر پیش از رسیدن به بلوغ، باعث افزایش قد آنها شده و مزایای بسیاری عرضه می‌کند.

بر اساس یافته‌های یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه توماس جفرسون، تجویز دوز اندکی از استروژن به همراه هورمون رشد به دختران مبتلا به سندرم ترنر پیش از رسیدن به بلوغ، باعث افزایش قد آنها شده و مزایای بسیاری عرضه می‌کند. این گزارش در  شماره جدید مجله پزشکی انگلستان (NEJM) منتشر شده است.
به گفته جودیت راس، استاد پزشکی در دانشگاه توماس جفرسون و نویسنده اصلی این مقاله، مطالعه حاضر که انجام آن بیش از 20 سال به طول انجامیده است، نحوه درمان دختران مبتلا به سندرم ترنر را به شکل قابل توجهی متحول ساخته است.
هدف از انجام این مطالعه بهبود سطح سلامت و کیفیت زندگی دختران و زنان مبتلا به سندرم ترنر است. این سندرم عملکرد طبیعی تخمدان را با مشکلاتی مواجه می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که راهبرد اتخاذ شده در قبال این بیماری موفقیت‌آمیز بوده است.
در حال حاضر، بیشتر دختران مبتلا به سندرم ترنر تنها در آغاز دوران بلوغ استروژن دریافت می‌کنند. سندرم ترنر، که بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت (NIH)، از هر 2،500 دختر 1 نفر را به خود مبتلا می‌کند، زمانی شیوع پیدا می‌کند که کروموزوم جنسی یک زن (X) از دست رفته و یا غیر طبیعی باشد. این دختران معمولا از کوتاهی قد رنج برده و عملکرد تخمدانی ضعیفی دارند.
یافته‌های این مطالعه بر نظریه دکتر راس و همکارانش که 25 سال پیش ارائه شدند، صحه می‌گذارد. آنها معتقد بودند که دختران در حال رشد قبل از دوران بلوغ استروژن کمی تولید می‌کنند و اینکه تجویز ترکیبی از استروژن و هورمون رشد به دختران مبتلا به سندرم ترنر باعث افزایش قد و بهبود عملکرد شناختی آنها می‌شود.
منبع: (mayoclinic)

سندرم ترنر چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ