افزایش احتمال ابتلا به زونا در جوانانی که از واکسن آبله مرغان استفاده می‌کنند

maryam01
واکسیناسیون کودکان یک ساله برای آبله مرغان می‌تواند به طور موقتی احتمال زونا را تا دو برابر افزایش دهد.

واکسیناسیون کودکان یک ساله برای آبله مرغان می‌تواند به طور موقتی احتمال زونا را تا دو برابر افزایش دهد، اما این احتمال در افرادی جوان‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شود افزایش می‌یابد.
این اثر نتیجه‌ی عملکرد واکسن در کاسته شدن احتمال قرار گرفتن تحت تأثیر مجدد ویروس آبله مرغان بزرگسالانی است که در کودکی به آبله مرغان دچار شده‌اند. قرار گرفتن تحت تأثیر مجدد موجب تقویت مصونیت در برابر زونا می‌شود. زونا به سبب ویروس واریسلا زوستر، همان ویروسی که موجب آبله مرغان است، ایجاد می‌شود.
در یک پژوهش، دانشمندان تأثیرات موقتی افزایش موارد زونا در افراد 31 تا 40 ساله را پیش‌بینی نمودند. این سن جوان‌تر از آن‌ چیزی است که سابقاً پیش‌بینی شده بود و این گروه کمتر در معرض بروز جدی‌ترین علائم زونا هستند. بسیاری از کشورها به سبب پیش‌بینی قبلی و اعتقاد به بیشتر بودن ضرر افزایش موقتی بیماری‌های مرتبط با زونا نسبت به فایده‌ی کاهش بیماری‌های مرتبط با آبله مرغان از به کار بردن این واکسن امتناع می‌کنند.
یافته‌های محققان این پژوهش از لحاظ مدت زمان مصونیت در برابر زونا به موجب قرارگیری مجدد در معرض آبله مرغان نیز با یافته‌های پیشین تفاوت دارد. سابقاً تصور می‌شد که این تأثیر تا 20 سال باقی می‌ماند، اما نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که این تأثیر فقط برای 2 سال پابرجا است.
سرپرست تحقیق، دکتر بنسون اگوانجیمی توضیح می‌دهد: «ما از اینکه قرارگیری مجدد در معرض آبله مرغان می‌تواند برای فقط چند سال سودمند باشد و بیشترین تأثیر واکسیناسیون در افزایش موارد زونا در جوانان کم سن و سال روی می‌دهد متجعب شدیم. قاعدتاً نتایج تحقیق ما باید نگرانی پیرامون استفاده از واکسن آبله‌ مرغان را کاهش دهد.»
(منبع: nhs)

مادران در معرض خطر زونا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ