سوسیس و کالباس؛ پای چوبه دار!

akahmadi
هدف از کمپین «ممنوعیت خرید سوسیس و کالباس» حفظ سلامتی مردم است یا تشویش اذهان عمومی؟ الو دکتر-اگر اهل شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های اینترنتی باشید به احتمال زیاد در چند ماه اخیر دعوت نامه‌ای مبنی بر پیوستن به کمپین «ممنوعیت خرید سوسیس و کالباس» دریافت کرده‌اید.

 الو دکتر-اگر اهل شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های اینترنتی باشید به احتمال زیاد در چند ماه اخیر دعوت نامه‌ای مبنی بر پیوستن به کمپین «ممنوعیت خرید سوسیس و کالباس» دریافت کرده‌اید. بخشی از متن اصلی این دعوت نامه عبارت است از «کمیپن تحریم سوسیس و کالباس به مدت یکسال است که شروع شده و تا ورشکست شدن تمام کارخانه‌های سوسیس و کالباس که هیچ ارزشی برای سلامتی مردم قائل نیستند، پیش خواهد رفت. به ما بپیوندید و با ارسال این پیام به دیگران و خودداری از خرید سوسیس و کالباس، کارخانجات را تحریم کنید. چهار نفر دستگاهی خریده‌اند به قیمت ۴ میلیارد تومان که با کمک آن آشغال گوشت مرغ را کاملا چرخ کرده و در دمای بالای ۳۰۰ درجه به خمیر تبدیل می‌کنند. این خمیر بسته بندی شده و به کارخانه‌های سوسیس و کالباس فروخته می‌شود. درست است که این قوم وجدان ندارند اما من و شما که عقل داریم. پس همه با هم پیش بسوی زندگی با کیفیت». 

 به گزارش الو دکتر از سیب سبزحال سوال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان به چنین اظهاراتی اعتماد کرد؟ متاسفانه این روزها گوش مردم به خبر بسته شدن تولیدی‌های غیر مجاز عادت کرده است. کافی است وبسایت یکی از خبرگزاری‌های ایران از جمله ایسنا را باز کرده و کلمه «سوسیس» یا «کالباس» را در قسمت جستجو وارد کنید. آن وقت با چشمان خود می‌بینید که چه حجمی از اخبار در این زمینه به پلمب شدن چنین کارگاه‌هایی اختصاص یافته است.

این کمپین عاقلانه نیست!

 به گزارش الو دکتر از سیب سبز دکتر محمد حسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی معتقد است که این کمپین‌ها در مورد بعضی محصولات از جمله سوسیس و کالباس واقعا عاقلانه به نظر نمی‌رسند چرا که این فرآورده‌ها در کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا، اروپا و ژاپن نیز به فروش می‌رسند. سوسیس و کالباس جزو غذاهای سنتی ایران محسوب نمی‌شود و مصرف آن از 40-50 سال پیش در کشور رواج یافته است. بنابراین دانش فنی و فرمولاسیون آن به کل از خارج کشور وارد شده است. این درحالی است که کشورهای پیشرفته از سیستم‌های نظارتی و بازرسی بسیار دقیقی برخوردار هستند و مصرف سوسیس و کالباس‌های بهداشتی را منع نمی‌کنند. اگرچه که متخصصان تغذیه در تمام جهان مصرف زیاد از حد و مداوم این محصولات را به دلیل وجود مواد نگهدارنده مضر می‌دانند.

راهی برای تشخیص سوسیس و کالباس تقلبی

حتما اکنون دل‌نگران شده‌اید که از چه راهی می‌توانید به تقلبی یا اصل بودن فرآورده‌های سوسیس و کالباس پی ببرید. دکتر عزیزی در این مورد اطمینان می‌دهد که فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ از محصولات تقلبی استفاده نمی‌کنند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از آنها خرید کنید زیرا این فروشگاه‌ها مراجعه کنندگان زیادی دارند و نمی‌خواهند اعتبار خود را زیر سوال ببرند. علاوه براین هر تولید کننده‌ای نمی‌تواند محصولات خود را در آنجا به فروش بگذارد و حتما نیاز به سپرده و تضمین دارد. گرچه همیشه لازم است موقع خرید به تاریخ مصرف، پروانه بهداشتی، شماره مجوز، علامت استاندارد، آدرس و شماره تلفن کارخانه مورد نظر دقت کنید.

منبع :سیب سبز

گزارش کامل کمپین سوسیس و کالباس را می توانید در شماره 144 مجله سیب سبز که از سوم آبان ماه روی کیوسک می آید بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1394-07-26 - 12:05 پاسخ

انشاءالله سوسیس وکالباس وارداتی با هرگوشتی احتمالا در راه است کسانی که این کمپینها را راه اندازی میکنند مطمئناً خودشان جزو واردکننده هستند وبعد از ورشکستگی کارخانجات داخلی با چند تا تبلیغات دوباره مردم وادار به خرید همان محصول اما بهنفع منافع خودشان خواهند کرد

1394-07-25 - 16:19 پاسخ

حتما چیزی ازکار خونه دارا گرفتن وگرنه این ها برای مردم غذا نمیشن

1394-07-25 - 13:25 پاسخ

هیچ نظارتی در خصوص سوسیس و کالباس نمی شود. به مردم دروغ نگویید.