راهکارهای غذایی برای زنان مبتلا به آمنوره

maryam01
سعی کنید حداقل ۲۰ درصد کالریتان را از چربی‌های سالم مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید که با خوردن چربی‌های سالم ممکن است چاق شوید٬ پس بهتر است ذهنیت خود را در این باره تغییر دهید

اگر شما هم جزو ۲۰ درصد از زنان فعالی هستید که به طور پیاپی٬ سه یا چهار بار است که دچار قاعدگی نشده‌اید٬ بنابراین دچار اختلال قطع قاعدگی شده‌اید. اگرچه برخی زنان قطع قاعدگی را بسیار مطلوب می‌دانند چون دیگر مجبور نیستند با گرفتاری‌های ماهانه‌ی آن روبرو شوند٬ سایر زنان٬ فقدان آن را با مشکلات حاد سلامتی مانند کم شدن کلسیم استخوان‌ها٬ سه برابر شدن احتمال شکستگی استخوان‌ها و مشکلات طولانی مدت به خاطر پوکی استخوان مرتبط می‌دانند.
قطع قاعدگی صرفا به خاطر ورزش رخ نمیدهد. اما ورزشهایی که میتوانند آن را تشدید کنند مانند باله یا مسابقات دو٬ شیوع بیشتری بین زنان دارند. بسیاری از این ورزشکاران معتقدند از آنجایی که به سختی ورزش می‌کنند یا خیلی لاغر می‌شوند٬ قاعدگی آنها هم متوقف می‌شود.
یکی از مهمترین تغییراتی که لازم است تا بتوان با انجام آن به روال قاعدگی برگشت تنظیم تعادل کالری بدن است٬ که به موجب آن باید برنامه‌ی ورزشی خود را تنظیم کنید و عملکرد بدنتان هم عادی شود. می‌توانید با کمی اضافه کردن غذا و ۵ تا ۱۵ درصد کم کردن میزان ورزش٬ به سطح متعادلی از انرژی برسید. نکات زیر هم می‌توانید در این مسیر به شما کمک کند:
۱.سعی کنید به اندازه پروتئین مصرف کنید. وقتی کالری زیاد مصرف می‌کنید٬ بدن شما برای تأمین انرژی٬ پروتئین می‌سوزاند (از غذاها و عضلات). هرچه تحرک و کشش عضلات پوشش‌دهنده‌ی استخوان کمتر باشد٬ استخوان به مرور ضعیف‌تر می‌شود.
۲.سعی کنید حداقل ۲۰ درصد کالریتان را از چربی‌های سالم مصرف کنید. اگر فکر می‌کنید که با خوردن چربی‌های سالم ممکن است چاق شوید٬ پس بهتر است ذهنیت خود را در این باره تغییر دهید. در شرایطی که کالری‌های بیش از حد موجود در چربی به راحتی می‌تواند شما را چاق کند٬ چربی کم در هر وعده‌ی غذایی می‌تواند بخش مهمی از رژیم‌های ورزشی تلقی شود.
۳.سعی کنید در هر وعده‌ی غذایی برای حفظ تراکم استخوانی٬ از غذاهای سرشار از کلسیم استفاده کنید. یعنی غلات با شیر٬ پنیر کمچرب هنگام ناهار و یا ماست بعد از شام.
(منبع: mayoclinic)

آمنوره ثانویه در چه مواقعی بروز پیدا می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ