عواقب کمبود پروتئین و سوء تغذیه

maryam01
در هر سنی ممکن است به سبب بیماری یا رژیم غذایی ضعیف دچار کمبود پروتئین و سوءتغذیه شوید، که این مشکل برای سلامتی شما عواقب زیان‌آوری به همراه خواهد داشت.

در بدن شما هزاران پروتئین متفاوت وجود دارد. پوست، عضلات، اندام‌ها و حتی سلول‌های چربی حاوی پروتئین هستند. مقدار مصرفی پروتئین شما پشتیبان شکل‌گیری و حفظ همه‌ی این پروتئین‌ها است. در هر سنی ممکن است به سبب بیماری یا رژیم غذایی ضعیف دچار کمبود پروتئین و سوءتغذیه شوید، که این مشکل برای سلامتی شما عواقب زیان‌آوری به همراه خواهد داشت.
تحلیل عضلات
بسیاری از پروتئین‌های بدن شما دارای نیمه‌ی عمر کوتاهی هستند، بدان معنا که به سرعت مصرف شده و از مقدار آن‌ها کاسته می‌شود. این تغییرات سریع مستلزم تولید پیوسته پروتئین و تأمین مداوم بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها یا آمینو اسید از رژیم غذایی شما است. اگر دچار کمبود پروتئین شوید، بدن شما پروتئین‌های خود را تجزیه می‌کند تا آمینواسیدهای مورد نیاز برای تولید پروتئین‌های ضروری تازه را فراهم سازد. از آنجایی که عضلات شما حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند، این بافت‌ها محلی مناسب برای جمع‌آوری آمینو اسید هستند. با سوءتغذیه مزمن پروتئین، عضلات شما کوچک‌تر می‌شود که به این حالت تحلیل (آتروفی) عضلات گفته می‌شود.
التیام نامطلوب جراحات 
وقتی دچار جراحت می‌شوید، تولید پروتئین در ناحیه جراحت افزون گشته تا بافت‌ آسیب‌دیده ترمیم شود. در صورتی که دارای کمبود پروتئین باشید، این فرآیند به مقدار قابل‌توجه‌ای آهسته‌تر انجام خواهد گرفت. در این صورت برشی که به طور طبیعی طی چند روز التیام می‌یابد ممکن است چند هفته باقی بماند.
عفونت‌های مکرر
سیستم ایمنی بدن شما به طور مشخص در برابر اثرات مضر کمبود پروتئین آسیب‌پذیر است. مقدار ناکافی مصرف پروتئین می‌تواند منجر به کاهش واکنش سیستم ایمنی و عفونت‌های مکرر شود. همچنین در صورت فقدان مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی، قابلیت بهبود عفونت نیز کاهش خواهد یافت.
تورم
کمبود پروتئین توازن مواد شیمایی بدن را مختل می‌سازد، این موضوع منجر به نشت مایعات به بافت‌های بدن یا ورم (خیز) می‌شود. در موارد خفیف دست‌ها و پاها دچار ورم می‌شوند و در موارد شدیدتر صورت و شکم نیز دچار تورم می‌شوند. به کمبود پروتئین همراه با ورم «کواشیورکور» گفته می‌شود که در کودکان شایع‌تر است.
از دیگر عواقب کمبود پروتئین و سوءتغذیه می‌توان به ریزش‌ موها، مشکلات مرتبط با تولید مثل و مسائل جنسی، خطر برای جنین و بی‌نظمی چرخه‌ی قاعدگی در خانم‌ها اشاره کرد.
(منبع: mayoclinic)

پیامد های خطرناک سوء تغذیه در کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ