از شایعه تا واقعیت

akahmadi
از میان نوشیدنی‌هایی مثل آب، قهوه و چای سبز کدامیک برای سلامت پوست و مو مناسب‌تر است؟ بارها در رسانه‌های مختلف از زبان متخصصان خوانده یا شنیده‌اید که نوشیدن آب می‌تواند باعث جوانی و شادابی پوست شود و اگر روزی چند لیوان آب بنوشید به زیبایی پوست و موی خود کمک بزرگی کرده‌اید، اما شاید کمتر رسانه‌ای توضیح بدهد که آب چه عملکردی در بدن دارد که می‌تواند چنین نقشی در شادابی پوست ایفا کند.

 الو دکتر-بارها در رسانه‌های مختلف از زبان متخصصان خوانده یا شنیده‌اید که نوشیدن آب می‌تواند باعث جوانی و شادابی پوست شود و اگر روزی چند لیوان آب بنوشید به زیبایی پوست و موی خود کمک بزرگی کرده‌اید، اما شاید کمتر رسانه‌ای توضیح بدهد که آب چه عملکردی در بدن دارد که می‌تواند چنین نقشی در شادابی پوست ایفا کند. همچنین در این میان درباره نقش نوشیدنی‌هایی مثل چای سبز یا قهوه هم بر سلامت پوست و مو صحبت‌هایی دوسویه می‌شنویم. برخی معتقدند نوشیدن قهوه یا چای سبز می‌تواند باعث سلامت پوست و مو شود، درحالی که برخی دیگر اعتقاد دارند قهوه یا چای سبز می‌تواند باعث پیری زودرس پوست و شکنندگی مو شود. حالا اینکه کدام عقیده صحیح است، به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است. برای دانستن همه چیز در این باره با دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو گفت‌وگو کرده‌ا‌یم.

سارا میرشجاعی

چرا نوشیدن آب لازم‌است؟

بخش اصلی هر سلول را آب تشکیل می‌دهد؛ حتی فضای بین سلول‌ها نیز از آب تشکیل شده است، بنابراین سلول‌ها برای زنده ماندن و عملکرد مناسب به آب نیاز دارند. سلول‌های پوست هم از این قاعده مستثنی نیستند. به‌علاوه فعالیت آنزیم‌ها در داخل سلول‌ها نیز نیازمند آب کافی است و کمبود آب می‌تواند عملکردهای سلولی و آنزیمی را دچار اختلال کند و باعث مرگ یا پیری سلول‌ها شود. حتما کسانی را دیده‌اید که سن زیادی ندارند اما پوستی خشک و پیر دارند، این افراد دچار کم‌آبی شده‌اند و باید به این موضوع توجه داشته باشند.

موهای خشک  نتیجه کم‌آبی

دکتر احسانی به مخاطبان سیب‌سبز توضیح می‌دهد: ازجمله مشکلاتی که ممکن است بر اثر کم‌آبی برای مو به‌وجود بیاید، شکنندگی، خشکی، کاهش رشد موها، دوشاخی شدن و… است. زمانی که آب کم می‌نوشید بدن با کم‌آبی مواجه می‌شود. کم‌آبی هم به نوبه خود باعث شکنندگی مو می‌شود؛ به‌طوری که موها با کوچک‌ترین ضربه یا آسیبی ممکن است نصف شوند. به‌علاوه موهای خشک شفافیت خود را از دست داده و حالت کدر خواهند داشت. بسیاری از افراد برای حل مشکلات موی خود سراغ شامپوها یا ماسک‌های تقویتی مختلف می‌روند اما نمی‌دانند که   علت اصلی، کم‌آبی و خشکی است. جالب است بدانید موخوره که یکی از مشکلات شایع است نیز بر اثر خشکی مو یا عوامل محیطی به‌وجود می‌آید. کم‌آبی می‌تواند باعث خشکی شود و همین خشکی به نوبه خود باعث موخوره می‌شود.

چقدر آب بنوشم زیبا‌می‌شوم؟

نوشیدن 6 تا 8لیوان آب در طول روز می‌تواند آب موردنیاز بدن برای فعالیت سلول‌ها را تامین کند. برای داشتن پوستی شفاف و سالم در طول روز در نوبت‌های مختلف باید آب بنوشید. این را هم بدانید که آبمیوه‌ها نمی‌توانند جایگزین آب باشند و نوشیدنی‌های دیگر را باید از این میزان لازم مصرف آب جدا دانست. می‌توانید در شبانه‌روز و هر زمان که تمایل دارید آب بنوشید و زمان خاصی برای این موضوع وجود ندارد. اما توصیه می‌شود اگر کسی مشکل گوارشی ندارد در ابتدای صبح آب بنوشد. تاکید ما بیشتر بر تامین آب موردنیاز است و زمان نوشیدن اهمیت کمتری دارد.

چای سبز، ضدآفتاب است؟

دکتر احسانی به سیب‌سبز می‌گوید: ‌چای سبز به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و تاثیر آن روی پوست و مو موردبحث قرار گرفته است. گفته می‌شود که چای سبز به‌دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند تا حدی و نه به‌طور کامل، از پوست در برابر آفتاب محافظت کند. در سال‌های اخیر محققان موادغذایی مختلفی را که می‌تواند اثر ضدآفتاب داشته باشد موردآزمایش قرار داده‌اند. چای سبز هم یکی از این مواد خوراکی است که موردآزمایش قرار گرفته ومشخص شده که می‌تواند خاصیت ضدآفتاب داشته باشد. البته این خاصیت ضدآفتاب بودن چای سبز به این معنی نیست که چای سبز بنوشیم و تصور کنیم دربرابر اشعه مضر آفتاب ایمن شده‌ایم. خاصیت محافظت‌کنندگی چای سبز تاحدی نیست که نیاز به کرم‌های ضدآفتاب نباشد.

ادامه این گزارش را می توانید در شماره 144 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ