همه نسخه‌های طبیعی درمان بی‌خوابی

akahmadi
متخصصان طب سنتی به شما می‌گویند مزاج و شیوه زندگی شما چه تاثیری بر کیفیت خواب‌تان دارد..

  الو دکترشنیدن صدای آلارم گوشی همراهتان بدترین صدایی است که هر روز صبح آن را تجربه میکنید. بعد از بیخوابیهای مداوم شبانه و نداشتن استراحت کافی، بهموقع بیدار شدن برایتان غیرممکن شده است. این تمام ماجرا نیست و بعد از حاضر شدن با چشمانی قرمز و  پف کرده در محل کارتان، مجبورید تا پایان ساعت کاری،  همچنان با سردرد و خلق پایین به کارتان ادامه دهید. بیخوابی در عملکردتان هم تاثیر میگذارد و نمیتوانید با تمرکز کافی کارهای روزانهتان را پیگیری کنید. اگر حال و حوصله کسی را ندارید خودتان را سرزنش نکنید، تحقیقات نشان داده افراد بیخواب تحریکپذیرتر و بداخلاقتر از افراد دیگر هستند اما گاهی درمان این بیخوابیها آنچنان که تصور میکنید، سخت نیست و علت آن میتواند تنها بهخاطر مزاجتان باشد. به گفته دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی، افراد با مزاجهای مختلف کیفیت خواب متفاوتی دارند و حتی فصول مختلف هم میتواند در میزان خواب شما موثر باشد که با آگاهی از ویژگیهای مزاجی خوابتان میتوانید تا حد زیادی شرایط را برای آسوده خوابیدنتان مهیا کنید و با آرامش تا صبح بخوابید. با همسو شدن مزاجهای ذاتیتان تا حد زیادی میتوانید از شر بیخوابیهای شبانهتان راحت شوید و صبح شاداب و سرحال برای تجربهروزی پرانرژی  بیدار شوید.

نیلوفر جامهبزرگی

چه کسی خوش خوابتر است؟

 دکتر عباسیان  متخصص طب سنتی، درباره کیفیت خواب به سیب سبز میگوید: افراد با ویژگی مزاجی متفاوت میتوانند کیفیت خواب متفاوتی هم داشته باشند. هرقدر مزاج سر افراد رطوبت بیشتری باشد، راحتتر میخوابند. وقتی رطوبت و ناحیه سرتان زیاد باشد، دمای سر بالا نمیرود و کنترل دمای آن سادهتر میشود؛ با بالا رفتن دمای سر، فعل و انفعالات آن زیاد میشود و شما را بیخواب میکند.  وقتی از خواب  سخن میگوییم یعنی در این شرایط حرکات و پیامهای عصبی در مغز کند میشود و این درست در زمانی اتفاق میافتد که دمای سر پایینتر و میزان رطوبت آن بیشتر است در این شرایط، سرتان آرامتر است و راحتتر میخوابید.

 خشک مزاجها را بشناسید

  اگر شبها به این راحتیها خواب به چشمانتان نمیآید احتمالا خشکمزاج هستید. خشکمزاجها در اغلب فصول بهخصوص تابستان و پاییز بینیشان خشک است و اشک چشمانشان هم خشکتر از افراد دیگر است. رطوبت در بدنشان کم است و حتی گلو و زبانشان هم رطوبت ندارد. این تیپ بدنی مختص افراد خشک مزاج است که خواب هم در بدنشان خشک شده است و نمیتوانند راحت و آسوده بخوابند. از دیگر علائم افراد خشکمزاج بیخواب و نداشتن موهای پرپشت است. این گروه بیخواب، معمولا برای درمان ریزش موهایشان هم زیاد به پزشک مراجعه کردهاند. اگر خشکمزاج هستید، برای راحتتر خوابیدن، باید خشکی بدنتان را کم و رطوبت را به مزاجتان اضافه کنید.

 چه کار کنیم؟

دکتر عباسیان در مصاحبه با مجله سیب سبز برای داشتن خواب راحت به خشکمزاجها توصیه میکند تا شبها دو ساعت بین خواب و شامتان فاصله بگذارید و همراه غذایتان تا میتوانید کاهو بخورید. میتوانید جوشانده مغز کاهو یا بذر آن را هم نیم ساعت قبل از خواب بنوشید تا به مرور راحتتر بخوابید. دمای مناسب اتاق: دمای معمولی اتاق برای شما مناسب است. اگر دلتان میخواهد، خوابی راحت را تجربه کنید، به شمال کشور و هرجا که مرطوب است، بروید. رطوبت این نقاط خواب عمیق و سنگینی را به شما هدیه میدهد.

فصل خوشخوابی:خشکمزاجها در بهار و زمستان راحتتر میخوابند. با آمدن این فصول خشکمزاجها با آسودگی بیشتری میخوابند. در این فصول رطوبت هوا بیشتر است و شما میتوانید راحتتر بخوابید.

ادامه این مطلب را در شماره 144 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ